Re: Historie elektøiny - pokus 2

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Září 25 22:41:09 CEST 2022

Ruhmkorffův transformátor  :-)

Za mna dobre.

(Ako mohol by som frflat napriklad ze ten Fourier tam ozaj nepatri, ale...
aj tak by som to lepsie nespravil. Vlastne som to nespravil. Takze mozem
akurat tak cusat.)

Inak... sestrojil prvni telefon... dobry namet na rozpravanie o tom, ze nie
je az tak podstatne, kto nieco urobil ako prvy. Ano, je to dolezite, ale v
konecnom dosledku je to malokedy prave ten bod zvratu, ten prichadza
obvykle neskor. Asi je vseobecne zname, ze Edizon ziarovku ako taku
nevynasiel, napriklad. Ani Swan.

Tie rozvody, to bol snad prave Edizon (teda jeho ludia, ako vacsina veci co
su Edizonovi pripisovane, asi okrem fonografu?), spolu s elektrarnou. Len
to zatienila ta nestastna ziarovka (hm to je divna veta). Samozrejme,
rozvody boli tazko patentovatelne a tak to okamzite robili aj ini (zrejme
Westinghouse a spol.). Dobre zdroje bohuzial nemam.

Inak perlicka, jednosmerny prud bol vybranym zakaznikom (napriklad pre
storocne vytahy vo veziakoch) v Manhattane dodavany do roku 2007:
DC current was supplied to residential and commercial customers for 125
years after the Pearl Street Station.  On November 14th, 2007 the last
section of New York with DC was shut down and converted to AC power.
https://edisontechcenter.org/NYC.html

wek