Historie elektřiny - pokus 2

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Září 25 20:51:18 CEST 2022

Dobrý den všem,
Doufám že jsem opravil všechny překlepy:-)

https://dejvice.cz/edison/tmp/historie-ele.pdf
Prosím o další připomínkování

Ten obrázek k Coulombovi jsem myslel, že byl z wikipedie, ale byly to
wikiskripta, to vysvětluje prohozené barvy:-)
Telegrafní kabel, tam mě nejvíc zaujal násoskový zapisovač. A je
zajímavé, že jsem měl za to, že v nějakém neúspěšném pokusu figurovala
sabotáž s hřebíkama v kabelu, ale na to jsem teď nenarazil. A taky mě
zaujalo, že telefonní kabel byl až o tolik později, něco jako 1950.
Kelvinovo kapátno je tam důležitý, protože se snadno vysvětluje a když
dojde na indukční elektriku, řekne se jen že je to suchá verze kelvinova
kapátka a může se začít točit klikou:-) Jinak se lze do výkladu snadno
zamotat.
Maxwella jsem vzal z předchozí prezentace o historii radiotechniky, kde
zapadal do příběhu s vlnama. Tady se samozřejmě hodí ten proud.
Křižík je zmíněn jako autor posledního zdokonalení obloukovky.
Diviše jsem vynechal, takhle v chronologii, dlouho za Franklinem a ještě
když je to omyl, ... radši vynechat:-)
U něj mě zaujal ten hudební nástroj, ale nenašel jsem k němu podrobnosti.

Ještě bych tam chtěl něco o rozvodných sítích, ale tam jsem nenašel
nějaký jednoznačný roky.

Díky,
PH