OT Energeticke grafy

Neděle Září 25 10:34:33 CEST 2022

Spotové ceny dělá firma https://www.bezdodavatele.cz/ údajně nějaký
startup. Tady je o tom nějaká diskuse
https://www.kurzy.cz/nazory/A-V-T-41172/ a na konci někdo píše, že
jediný akcionář je bývalý ředitel Bohemia energy. Jsou tam sice lidi, co
na to nadávají, ale i tací, kteří si to chválí. Nejspíš je to taková
novinka, že na to zákony ještě nezareagovaly a firma si z toho udělala
zlatý důl.

Možná by nebylo od věci počkat na novelu energetického zákona, který by
v tom měl udělat pořádek a na to, až se podobných firem objeví víc a
bude tady konkurenční prostředí. Jinak si myslím že jako idea pro
solárníky spotové ceny nejsou vůbec špatné. Spotové ceny určitě nejsou
pro někoho, kdo tu energii jen bere, potřebuje ji mít k dispozici v
kteroukoliv denní i noční dobu a chce garanci nějaké ceny. Ale pokud si
člověk alespoň část energie udělá sám, něco si může uložit do baterky a
pokud nesvítí, může si baterku dobít v době kdy je energie nejlevnější,
je už jen krok k tomu, aby v době nejdražší energie pustil do sítě z
baterky tu část, o které ví, že jí nebude potřebovat. Až si ty soláry
pořídím, mohu taky významnou část energie akumulovat do tepelné kapacity
podlah v baráku. Mám TČ s podlahovkou a ta má odezvu v řádu hodin
https://vaelektronik.cz/tepcerp/images/nabeh.png takže mohu topit v době
levné energie, nebo když svítí.

Ona i ta garance ceny není zadarmo. Dodavatel nejen musí přežít, ale k
dlouhodobým nákupům musí mít kapitál a samosřejmě na tom chce vydělat.
Ale když už garance - virtuální baterie od ČEZu garantuje stejné ceny za
odebranou i dodanou silovou energii. Takže i tohle je pro solárníky
alternativa.

Ohledně těch dalších poplatků - cena distribuce vlastně dnes brání
rozvoji komunitní energetiky. Ve světě to ale funguje a zase tohle má
řešit nový energetický zákon. Nejde o nic jiného, než klepnout přes
prsty nenažraného distributora. V tomhle té naší vládě docela věřím, že
chtějí udělat pořádek a taky chápu, že nemůžou teď pouštět novinářům
informace o tom, jak to chtějí udělat. Plyn na zimu taky zajistili a je
snaha i cosi protlačit v EU, když teď můžou.

Anděl