Re: skutecna presnost tech lepsích multimetru

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Září 21 18:04:18 CEST 2022

[preposielam]

Ahojte,

az teda kvoli mne objavujete Ameriku, tak sa ospravedlnim za Vasu
trochu casu. Pre mna je to len refresh vysokoskolskych vedomosti,
ktory sa aj napriek vsetkym kapacitam v tejto konfere, robi tuna stale
velmi dobre. Predsa len v mojom pripade to uz je nejakych 27 rokov, a
cela ta ducharina cloveka uz ani hned cela nenapadne...

Ale podme k mojmu pohladu na vec. Takze pre mna podvedome bol pouzity
merak s krabickou, ktora ma v sebe ADC s architekturou flash alebo
nejaky super rychly SAR. To bol moj tichy predpoklad. Cize nejaky
scope alebo nieco podobne. Ked ste spomenul tu HP34401 tak som si
spomenul, ze tento ma v sebe ADC-krabicku s "dvojitou integraciou",
myslim, ze sa to da najst v manuali a niekde som to urcite cital. Moja
poznamka o digitalnej integracii bola ale mienena na tie scopy a
prevodniky v nich. Z tych lezu len ciste cisla...

Ducharina okolo EMC, EMI a EMF zacina spinacimi a rozpinacimi hranami
toho bazmeku v tej baterkovej nabijacke. Rozdiel je 300uV a mozeme
teda hladat duchov, ktory ich urobia. Zopar ste ich uz vymenoval,
takze to nebudem opakovat. Ja som svojho prave prihodil. Zbytok necham
uz na p.Andela, myslim, ze poriadok v dobrych a zlych anjelikoch si
urobi aj sam. Kriteria triedenia tu uz tiez nejake spomenul.

Crest factor - pokial sa dobre pamatam, tak je to rozdiel, ktory ukaze
AC voltmeter pri cistom sinuse, trouholniku, pile a obdlzniku. Ak si
to teda pozriete, tak sa meni zlozenie pistaliek(f). To bolo tiez v
nejakych skriptach, typicke priebehy. Trochu to cele posuniem. Osobne
si dovolim vyslovit nazor, ze merak s sirkou pasma 300kHz asi nie je
vhodny na meranie na opakovacke 1MHz. Mozno nieco podobne bude platit
aj pre ten Tektronix. To meranie by som robil scopom a zapol prislusny
matematicky aparat. Teda nejake limity na zvlnenie.

A este moze byt zaujimavy pripad, ked ten bazmek v baterkovej
nabijacke bude fungovat pri kazdej typickej zatazi inak. To je len
taky moj postreh z fungovania spinanych zdrojov.

A.

Puvodne jsem nechtel prispet do tohoto vlakna, protoze je to objevovani
Ameriky, ale uz mi to nedalo:

- popisovany pomer mezi spickovou a RMS hodnotou se bezne oznacuje za "crest
factor" nebo v logaritmicke skale PAPR
- dobre pristroje (multimetry) pouzivaji ruzne integracni metody mereni (at
uz z duvodu potlaceni 50/60 Hz nebo jinych ruseni)
- osobne pouzivam nekolik dekad (ve smyslu desitek let) HP/Agilent/Keysight
(to je v principu stale stejna firma) od 34401 po dnesni radu 34465A, kde je
"integrating multislope IV" :)
- rozdil mezi dobrymi a spatnymi multimetry muze byt mnoho radu v presnosti,
ale i v proudu , ktery si pri mereni vezmou (pro zde zminene 34465A typicky
25 pA)
- zatim tu nikdo nezminil problem zvany EMF chyba, zpusobena spatne zvolenou
kabelazi, klidne by to vami zminene "uV" mohly byt (pokud pochybujete, tak
zoxidovana med generuje 1mV/K)
- dale jste zminil EMC situaci v miste, k tomu muzete pridat odolnost
multimetru na souhlasne ruseni CMR a nejakou nechtenou zemni smycku
vyvolanou dodanym meridlem

Zaver je ten, ze pokud se venuje cas nejakemu mereni (a ve vysledku to
spotrebuje penize), mel by na konci existovat merici protokol, kde
zodpovedny clovek zdokumentuje podrobnosti mereni tak, aby jej bylo mozne v
budoucnu zopakovat se shodnym vysledkem.

Zdravim, JM

P.S. nejradsi mam stare 34401, ktere nabehnou hned a displej je u nich tak
nejak zivejsi. Ve vsech novych multimetrech jsou Windows, startuji jako
stare pilinaky a refresh displeje je desne pomalej. Nekriticky pomijim
vsechny dalsi vyhody, ktere ovsem cas od casu pouziji (nejvic asi miluju LXI
a moznost si pres pulku sveta nasdilet libovolny merak v beznem prohlizeci s
moznosti videt, co se deje a pomackat si realtajmove predni panel, skoro
tak, jako by to bylo nazivo).