skutečná přesnost těch lepších multimetrů

Úterý Září 20 12:13:50 CEST 2022

Včera jsem byl u kalibrace zařízení pro kapacitní zkoušky aku baterií.
Jen pro představu

http://piknymburk.cz/merbat.html

Je tam tyristorový měnič Simoreg a tlumivka, která alespoň pro větší
proud zajistí, že proud je nepřerušovaný. Ale proudové špičky jsou
poměrně velké, možná 3-4 násobek střední hodnoty a při menším proudu
přechází polarita proudu v minimech i do mínusu. V minulosti jsem řešil
problém s tím, že ve špičkách omezoval zesilovač co úbytek z bočníku
převádí na 0-10V a regulace pak byla nelineární.

Firma, co dělala kalibraci, měla nějaký stolní mnohamístný multimetr
Tektronix (typ si nepamatuju). Zase tam vycházela nějaká nelinearita,
taky rozdíl mezi proudem nabíjení a vybíjení. Když jsem připojil na
bočník multimetr Komex M4650B, odchylka tam nebyla. Tak jsme ten jejich
měřák zkusili přepólovat. Místo 59,3 mV ukazoval 59,9 mV. Pro mě to byl
docela šok a pánové říkali, že tyhle převodníky mají v záporné polaritě
prý nějaký problém, protože prý ta matematika, co v tom je, něco ořezává
a hned k tomu dodali že od doby, co to dělá Čína... No Tektronix jsem
měl vždycky za solidní firmu.

Takže bych se zeptal těch co s touto technikou dělají. Když mám průběh
napětí se špičkama, že to v těch špičkách jde mimo rozsah, indikuje to
tu limitaci? Nebo to jen hloupě spočítá střední hodnotu? A kolik to
přibližně v těch špičkách snese v poměru k rozsahu, aby to ještě
nelimitovalo? Jsou takové chyby měření u téhle techniky běžné? Jak mi
tvrdili, že v tom ta matematika v záporné polaritě něco omezuje?

Ale pak jsem ten jejich multimetr připojil přes LC filtr s mezním
kmitočtem 50 Hz a s  útlumem (změřeným) 27 dB na 300 Hz a dělalo to
úplně stejnou chybu. Takže to už vůbec nechápu a pak čemu má člověk
vlastně věřit.

Anděl