nabijeni LiFePO4

Úterý Září 13 09:30:40 CEST 2022

Dobrý den,

před časem tady někdo psal, jak je škodlivé nabíjet baterku LiFePO4 při
nízkých teplotách.

Mám následující problém. V polarizovaných drenážích, kde ta energie
přichází velmi nepravidelně (bludné proudy, dle okamžité polarity napětí
mezi kolejema a potrubím v zemi) a je to ve sloupku venku, pro představu
https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg

je baterka LiFePO4 24V 12 Ah. Z baterky běží měřící ústředna, bere cca
0,3A. Pět zařízení je v provozu skoro 5 let a dostal jsem informaci, že
nějaká baterka už nedělá nic. Teď tam pojedu. S tím dobíjením je to tak,
že pokud polarizovanou drenáží teče proud, je to v desítkách ampér a
dobíjet baterku 5 ampérama je bez problémů. Ten proud tam někde teče
téměř neustále, někde třeba jen desetinu času a nebo ani to né.

Dělal jsem pro ty baterky nabíječky podle tehdy dostupných informací, ze
kterých jsem nebyl moc moudrý. Obecná informace je, že při záporné
teplotě se to nabíjet nesmí. Ale zase podle datasheetu článku A123
https://www.tme.eu/Document/151114e243fef9558194e57175fd1af2/ACCU-18650_A123.pdf

je doporučený rozsah nabíjení/vybíjení nad nulou 2-3,6V a pod nulou
0,5-4,2V. Pak mi nějdo tvrdil (tuším že nějaký obchodník s baterkama),
že malým proudem, do 0,1C mohu baterku nabíjet i při záporné teplotě.

Baterka má vyhřívaný kastlík, teď je nastavený na 10 stupňů. U jednoho
zařízení (u nádraží v Koutech n.D.) se to nedobíjelo prakticky vůbec a
dával se tam 20W solární panel, jenže na jih od něj je strom :-(

Ten panel dobíjí baterku malým proudem, ale to vyhřívání neutáhne. Aby
se baterky i při nedostatečném nabíjení úplně nevybily, dělal jsem
řízené odpínání té měřící ústředny. Sice by z toho chtěli data neustále,
ale i když to zakomunikuje párkrát za den, je vidět že to funguje a to
jim stačí.

Takže otázka je, co bych na tom mohl změnit, aby to chodilo líp. Při
záporné teplotě dát prioritu topení a až po ohřátí začít nabíjet? Nebo
nabíjet malým proudem a až když zdroj dá víc, pustit topení a po
dosažení teploty proud zvednout na 0,5C? Pak je ale možné, že se to
někde nebude dobíjet prakticky vůbec. A na jakou teplotu nastavit to
dohřívání? Některé nabíječky snad taky omezují proud, když je článek
úplně vybitý. Je to potřeba? A od jakého napětí na článek by se ten
proud měl zvednout?

Teda dokázal bych si představit místo LiFePO4 tam dát aspoň v tom jednom
kritickém místě baterku NiCd

http://www.saft-ferak.cz/cz/n-zko-dr-bov-ada-kpl a obešlo by se to i bez
vyhřívání. Před těma 5 lety jsem poptával i Ferak a vycházelo to od nich
o dost dráž než LiFePO4 a i když je ta baterka nízkoúdržbová, není úplně
bezúdržbová :-(

Anděl