<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Times New Roman">Dobrý den,</font></p>
<p><font face="Times New Roman">před časem tady někdo psal, jak je
škodlivé nabíjet baterku LiFePO4 při nízkých teplotách.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Mám následující problém. V
polarizovaných drenážích, kde ta energie přichází velmi
nepravidelně (bludné proudy, dle okamžité polarity napětí mezi
kolejema a potrubím v zemi) a je to ve sloupku venku, pro
představu <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg">https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg</a> <br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">je baterka LiFePO4 24V 12 Ah. Z
baterky běží měřící ústředna, bere cca 0,3A. Pět zařízení je v
provozu skoro 5 let a dostal jsem informaci, že nějaká baterka
už nedělá nic. Teď tam pojedu. S tím dobíjením je to tak, že
pokud polarizovanou drenáží teče proud, je to v desítkách ampér
a dobíjet baterku 5 ampérama je bez problémů. Ten proud tam
někde teče téměř neustále, někde třeba jen desetinu času a nebo
ani to né. <br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Dělal jsem pro ty baterky nabíječky
podle tehdy dostupných informací, ze kterých jsem nebyl moc
moudrý. Obecná informace je, že při záporné teplotě se to
nabíjet nesmí. Ale zase podle datasheetu článku A123
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.tme.eu/Document/151114e243fef9558194e57175fd1af2/ACCU-18650_A123.pdf">https://www.tme.eu/Document/151114e243fef9558194e57175fd1af2/ACCU-18650_A123.pdf</a>
<br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">je doporučený rozsah
nabíjení/vybíjení nad nulou 2-3,6V a pod nulou 0,5-4,2V. Pak mi
nějdo tvrdil (tuším že nějaký obchodník s baterkama), že malým
proudem, do 0,1C mohu baterku nabíjet i při záporné teplotě.<br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Baterka má vyhřívaný kastlík, teď je
nastavený na 10 stupňů. U jednoho zařízení (u nádraží v Koutech
n.D.) se to nedobíjelo prakticky vůbec a dával se tam 20W
solární panel, jenže na jih od něj je strom :-( <br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Ten panel dobíjí baterku malým
proudem, ale to vyhřívání neutáhne. Aby se baterky i při
nedostatečném nabíjení úplně nevybily, dělal jsem řízené
odpínání té měřící ústředny. Sice by z toho chtěli data
neustále, ale i když to zakomunikuje párkrát za den, je vidět že
to funguje a to jim stačí. <br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Takže otázka je, co bych na tom mohl
změnit, aby to chodilo líp. Při záporné teplotě dát prioritu
topení a až po ohřátí začít nabíjet? Nebo nabíjet malým proudem
a až když zdroj dá víc, pustit topení a po dosažení teploty
proud zvednout na 0,5C? Pak je ale možné, že se to někde nebude
dobíjet prakticky vůbec. A na jakou teplotu nastavit to
dohřívání? Některé nabíječky snad taky omezují proud, když je
článek úplně vybitý. Je to potřeba? A od jakého napětí na článek
by se ten proud měl zvednout?<br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Teda dokázal bych si představit
místo LiFePO4 tam dát aspoň v tom jednom kritickém místě baterku
NiCd</font></p>
<p><font face="Times New Roman"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.saft-ferak.cz/cz/n-zko-dr-bov-ada-kpl">http://www.saft-ferak.cz/cz/n-zko-dr-bov-ada-kpl</a>
a obešlo by se to i bez vyhřívání. Před těma 5 lety jsem
poptával i Ferak a vycházelo to od nich o dost dráž než LiFePO4
a i když je ta baterka nízkoúdržbová, není úplně bezúdržbová :-(</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl</font><br>
</p>
</body>
</html>