<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Times New Roman">Dobrý den,</font></p>
    <p><font face="Times New Roman">před časem tady někdo psal, jak je
        škodlivé nabíjet baterku LiFePO4 při nízkých teplotách.</font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Mám následující problém. V
        polarizovaných drenážích, kde ta energie přichází velmi
        nepravidelně (bludné proudy, dle okamžité polarity napětí mezi
        kolejema a potrubím v zemi) a je to ve sloupku venku, pro
        představu <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg">https://vaelektronik.cz/images/epd160rd_pilir.jpg</a> <br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">je baterka LiFePO4 24V 12 Ah. Z
        baterky běží měřící ústředna, bere cca 0,3A. Pět zařízení je v
        provozu skoro 5 let a dostal jsem informaci, že nějaká baterka
        už nedělá nic. Teď tam pojedu. S tím dobíjením je to tak, že
        pokud polarizovanou drenáží teče proud, je to v desítkách ampér
        a dobíjet baterku 5 ampérama je bez problémů. Ten proud tam
        někde teče téměř neustále, někde třeba jen desetinu času a nebo
        ani to né. <br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Dělal jsem pro ty baterky nabíječky
        podle tehdy dostupných informací, ze kterých jsem nebyl moc
        moudrý. Obecná informace je, že při záporné teplotě se to
        nabíjet nesmí. Ale zase podle datasheetu článku A123
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.tme.eu/Document/151114e243fef9558194e57175fd1af2/ACCU-18650_A123.pdf">https://www.tme.eu/Document/151114e243fef9558194e57175fd1af2/ACCU-18650_A123.pdf</a>
        <br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">je doporučený rozsah
        nabíjení/vybíjení nad nulou 2-3,6V a pod nulou 0,5-4,2V. Pak mi
        nějdo tvrdil (tuším že nějaký obchodník s baterkama), že malým
        proudem, do 0,1C mohu baterku nabíjet i při záporné teplotě.<br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Baterka má vyhřívaný kastlík, teď je
        nastavený na 10 stupňů. U jednoho zařízení (u nádraží v Koutech
        n.D.) se to nedobíjelo prakticky vůbec a dával se tam 20W
        solární panel, jenže na jih od něj je strom :-( <br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Ten panel dobíjí baterku malým
        proudem, ale to vyhřívání neutáhne. Aby se baterky i při
        nedostatečném nabíjení úplně nevybily, dělal jsem řízené
        odpínání té měřící ústředny. Sice by z toho chtěli data
        neustále, ale i když to zakomunikuje párkrát za den, je vidět že
        to funguje a to jim stačí. <br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Takže otázka je, co bych na tom mohl
        změnit, aby to chodilo líp. Při záporné teplotě dát prioritu
        topení a až po ohřátí začít nabíjet? Nebo nabíjet malým proudem
        a až když zdroj dá víc, pustit topení a po dosažení teploty
        proud zvednout na 0,5C? Pak je ale možné, že se to někde nebude
        dobíjet prakticky vůbec. A na jakou teplotu nastavit to
        dohřívání? Některé nabíječky snad taky omezují proud, když je
        článek úplně vybitý. Je to potřeba? A od jakého napětí na článek
        by se ten proud měl zvednout?<br>
      </font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Teda dokázal bych si představit
        místo LiFePO4 tam dát aspoň v tom jednom kritickém místě baterku
        NiCd</font></p>
    <p><font face="Times New Roman"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.saft-ferak.cz/cz/n-zko-dr-bov-ada-kpl">http://www.saft-ferak.cz/cz/n-zko-dr-bov-ada-kpl</a>
        a obešlo by se to i bez vyhřívání. Před těma 5 lety jsem
        poptával i Ferak a vycházelo to od nich o dost dráž než LiFePO4
        a i když je ta baterka nízkoúdržbová, není úplně bezúdržbová :-(</font></p>
    <p><font face="Times New Roman">Anděl</font><br>
    </p>
  </body>
</html>