OT - Farnell a karty

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Čtvrtek Září 1 08:28:40 CEST 2022

... v textu

Dne 31.8.2022 v 22:54 Jan Waclawek napsal(a):
> Nie, nie, to *je* presne. Mne *presne* toto povedali v banke: s kartou typu
> X su vsetky internetove platby 3DS.

Tak pokud to řekli takto, pak buď nevěděli o čem mluví, nebo neprovedli
blokaci ne-3DS CNP transakcí, nebo se jednalo o záměrné lži zabalené do
slov "pro větší bezpečnost", které jsou dnes velmi populární.

> Vlastne inak to pre mna ani nedava zmysel, podstata toho 3DS pre mna ako
> zakaznika je, ze mam istotu, ze bez mojej autorizacie ziadna platba
> neprebehne. Je mi uplne fuk, ze sa da ta platba reklamovat atd.

Chápu, v tom případě je pochopitelně správné se proti tomu ohradit. A
ano, vydavatelská banka má možnost takové nastavení udělat. Karetní
asociace budou proti a banka to pro tebe bude muset dělat jako
individuální nastavení. Ale možnost tu je a záleží jen na tom, jak si tě
váží. Navíc má banka problém v tom, že pro komunikaci s tebou použije
obchodního zástupce, ktrej má většinou pramalej přehled o technickém
nastavení karetního systému. Ale třeba se pletu.

> No a ukazuje sa teda, ze je to vlastne uplne inak a ten 3DS nie je ochrana
> mna ale ochrana predavajuceho (a samozrejme ochrana banky (znova pod
> bankou rozumiem cely komplex)).

ano, jako každé balení bezpečnosti. Primární ochrana je pro karetní
řetězec, částečně se snižuje zodpovědnost obchodníka a držiteli se to
nějak vysvětlí.

> Plus ma teda v banke oklamali. Nie som prekvapeny; vlastne celu diskusiu
> som zacal slovami, ze banky su jedny z najnedoveryhodnejsich organizacii,
> robia si co chcu a prechadza im to.

Ano, pokud ti tvrdili, že ji nastavili CNP transakce na výhradně 3DS a
pak to neudělali, tak tě oklamali. To že default je jiný než ti tvrdili
je sice smutné, ale také bych to nechápal jako omluvu.

> PS. Ako tak pozeram na internete, tak to 3DS znamena vela roznych veci
> ktore sa menia v priestore aj case a teda nikto nevie v danej situacii
> presne co to je. A detaily... dekuji, jiz jsem blil.

Tak to záleží na tom, jaké máš očekávání. Originální definice je velmi
prostá. Zajišťuje se, že pro danou transakci spolu prokazatelně
komunikují 3 strany - obchodník (nebo jeho zástupce), vydavatelská banka
(nebo její zástupce) a držitel karty. Přitom se pro transakci použije
několik vzájemně nepropojených komunikačních kanálů (podle rozhodnutí
vydavatelské banky). Při transakci se použijí informace, které ví
vydavatelská banka a informace které ví (nebo má) držitel karty.

Pak už je otázka, jak si tohle vyloží vydavatelská banka. Většinou
optimalizuje náklady. Někdy se posílala SMS a držitel z ní něco opisoval
a něco doplňoval. Dnes se spíš spoléhá na aplikaci v mobilu, která se
spokojí s nějakým chabým biometrickým údajem, nebo s nějakým dalším
pinem nebo tak. Navíc to podléhá trendům, banky si honí trička jak jsou in.

---