Re: OT: Měděná topná spirála.

Pátek Říjen 14 20:38:31 CEST 2022

Takže nějaké informace o elektrochemických potenciálech jsou tady
https://eluc.ikap.cz/verejne/lekce/2282
tady je pak řada elektrochemických potenciálů kovů.
https://eluc.ikap.cz/verejne/lekce/2283

Podle toho by se měď ve vodě sežrat neměla, protože má kladný potenciál.
Jenže to by tam musela být jen ta měď a čistá voda. Nejvíc toho vím o
železe, předpokládám že pro ostatní kovy to bude platit podobně, jen to
bude napěťově posunuté. Takže železo je ve vlhkém prostředí (typicky v
zemi) chráněné proti korozi, pokud má proti okolnímu prostředí alespoň
-0,85V. Jinak tvoří článek, snaží se to napětí vytvořit a pokud tam teče
proud, který ten článek vybíjí. Množství rozpuštěného železa je závislé
na prošlém náboji. 1A po dobu 1 roku dozpustí 9,1 kg železa. Ale vliv na
to má pH toho prostředí. Takže pokud je prostředí dostatečně zásadité
(např. železo pokryté alespoň 5 cm vrstvou betonu), nerezne ani bez
napětí, i když je ten beton vlhký.
Když spojíte ve vodě železo s hořčíkem (hořčíková anoda v bojleru),
hořčík se železem tvoří článek, rozpouští se a tím na železe vytváří
záporný potenciál, chrání železo proti korozi. Stejný efekt uděláte s
železnou anodou, ale musíte mezi anodu a nádobu bojleru připojit zdroj
napětí. Jenže ta železná anoda by ve vodě dělala bordel. Trochu nechápu,
jak funguje titanová anoda, protože se údajně nerozpouští a je na furt.

Takový příklad článku je taky mosaz. Pokud se na ní dostane trochu
agresivní (kyselá) voda, měď se zinkem tvoří článek, zinek se vyžere a
mosaz se rozpadne. Takhle jsem platil 10000Kč za vodu (a prý mám být
rád, že lidi to mají i dražší) když se po 6 letech vyžrala díra v sedle
pojistného ventilu u bojleru.

Tady jsem našel co dokážou bludné proudy. Případ, který se traduje jako
odstrašující příklad. Borci na vlečce tahali vagóny navijájem a povedlo
se jim propojit kolej s PEN sítě. A děly se věci v celé vesnici.
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/pusobeni-bludnych-proudu-na-kovove-konstrukce-a-jejich-degradace-1--17863

Ve vašem případě bych asi prověřil, jestli ta izolace mezi mědí a tím
nerezem opravdu funguje, jestli mezi tím skutečně naměříte nějaké
napětí. Měď by podle všeho měla být proti železu skoro o volt kladná a
odhadoval bych to podle potenciálů, že rozpouštět by se kdyžtak mělo to
železo a né měď. Pocínovaná měď - cín je zápornější, měl by se
rozpouštět a tu měď by měl chránit.
  Spíš bych se asi podíval, jestli se ta dírka nevyžrala zevnitř. Ta
voda někam vede, jestli ta trubka není vodivá, nebo jestli to, co je na
konci trubky, není nějak výrazně napěťově posunuté proti tomu bojleru.
No a pak pH té vody. Třeba ta voda je natolik agresivní, že to žere i
bez napětí.

Anděl