OT Zapojení třífázového elektromotoru

vladimir na hkfree.org vladimir na hkfree.org
Pondělí Říjen 10 17:16:35 CEST 2022

Zdravím.

Je to sem trochu OT, ale zkusím to, než pošlu dotaz ještě jinam.

Setkal jsem se několikrát se zapojením třífázového elektromotoru s tím, že
mělo na svorkovnici zapojený i vodič L.

Byly to klasické třífázové elektromotory s příkonem cca 2 kVA. Svorkovnice
byla čtyřpólová "čokoláda", z motoru byly vyvedené 4 dráty a na  přívod ze
sítě 3 x 400V byly zapojené tři fáze a L (modrý), PE (žlutozelený) byl
klasicky zapojená na kostru.

Výrobce motoru se nedal určit, motory neměly štítek, konkrétně to byl motor
u formátovací pily a u štípačky na dřevo, obojí kategorie Hornbach. Podle
měření odporů mi nevycházelo, že by byl L připojený na střed vinutí do Y.

Při hledání na netu jsem moc úspěšný nebyl, jen jsem našel obrázek s
podobnou svorkovnicí bez nějakého vysvětlení.

Nevíte někdo, proč a jak je ten motor zapojený ?

Vladimír