Re: Čtení polohy potenciometru bez ADC - variant 1B

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Říjen 1 11:47:12 CEST 2022

Jestliže existuje řešení, které je maximálně jednoduché HW i SW, které
lze snadno navrhnout tak, aby správně chodilo na první pokus, což je
jasně RC na jednom pinu, tak nemá smysl vymýšlet řešení složitější,
které za cenu složitějšího návrhu a více součástek, možná dosáhne stejné
kvality výsledků.
1. Obě řešení obsahují poťák, jiné řešení nebude odolnější proti tomu,
že se ošoupe.
2. Obě řešení obsahují C a výsledek závisí na jeho stabilitě
3. Komparátor v řešení t=kRC komparuje na stejné, nějaké rozumné,
napětí, takže je úplně jedno, jaký má offset a jak se chová u kraje rozsahu.
4. Komparátor při porovnávání C a poťáku pracuje ve větším rozsahu
napětí, v nejjednodušším případě od 0. Do výsledku začne kacat napěťová
závislost offsetu a dalších parazitních parametrů.

Řešení s proudovým zdrojem přináší navíc parametry proudového zdroje.
i1. S OZ jsou to ty offsety, rychlosti přeběhu, ... co jsem psal minule.
Jinak se dá říct, že po troše studia DS je to jedno z řešení, která
můžou chodit na první pokus správně.
i2. Tranzistorové řešení je v minimalistickém případě teplotně závislé
přesně jako přechod BE, tedy hodně. Při malém napájecím napětí není moc
možností, jak zlepšit teplotní stabilitu tranzistorového zdroje a
obvykle to bude za cenu, že zbyde menší část rozsahu napětí, kde se
chová jako proudový zdroj a tím se zas zvýší nároky na kvalitu komparátoru.
i3. Výborný proudový zdroj je samotný R, za předpokladu, že je napájen
mnohem vyšším napětím, než bude potřeba na výstupu. Mám takovej dojem,
že levný step-up v SOT23-5, disponující dostatečně stabilní referencí,
bude nejlepěí řešení proudového zdroje:-)

Shrnutí:
s1. Proudový zdroj nepřináší žádné výhody.
s2. Porovnání U poťáku a C zvyšuje nároky na komparátor
s3. Tranzistorové řešení má největší náročnost vývoje a výsledek stejně
dost nejistý.

PH