Re: OT: tlak v topení

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Listopad 29 17:48:31 CET 2022

Nevím, čím topil pan Bernoulli a co by na to řekl.

Pokud mám konstantní průtok, tak zúžení znamená vyšší rychlost proudění
a nižší tlak.
Ale otopná soustava myslím není zrovna případ konstantního průtoku.
Podle pana Bernoulliho když zmenším průřez potrubí 100x, tak taky 100x
stoupne rychlost.
Ale u topení to spíš znamená, že zhruba 100x klesne průtok daným místem.
A voda půjde cestou menšího odporu jinudy.
Kdyby to tak nebylo, tak by termoventily neměly moc smysl, když by tam šlo
pořád stejné množství vody, jen rychleji.

S tou kavitací to vypadá jako zajímavý fyzikální problém.
Ale jak se to projeví v případě proudění, které má charakter "mírného
vánku" ?

Já to všechno šmahem nezpochybňuji, jen se mi tomu nechce moc věřit.

Já osobně dávám do topení tlak o kousek výš proto, že ten tlak s časem
klesá.
Jednak odparem a tedy vyfučením přes automatické odvzdušňováky, druhak
asi taky trochu úbytkem vzduchu v expanzce.
Mně osobně třeba za topnou sezónu zmizne cca 1 litr vody. Když si na podzim
vzpomenu, tak ji tam doleju a tlak je něco pod 2 bary. Když zapomenu,
tak pak
je tam na jaře po 2 topných sezónách tlak kolem 1.5 bar. Pořád dost aby
to vyšlo
na výšku baráku (12m převýšení) a aby kotel neřval, že má málo.

PL