Muze byt proud N vodicem vyssí nez proud fazi?

Úterý Listopad 29 09:51:05 CET 2022

Přátelé,

na starý kolena jsem se dozvěděl, že v 3f soustavě proud procházející N
vodičem může být vyšší než proud, který prochází fázovým vodičem. Ani po
shlédnutí vysvětlujícího videa mi to hlava tak docela nebere:

https://www.youtube.com/watch?v=YZMAHz5SB6w

S odporovou zátěží není co řešit, při symetrickém zatížení je proud N-kem
přesně nula, při zatížení jen jedné fáze je proud N-kem přesně stejný jako
proud tou fází. Tolik selský rozum.

Jenže s ne-odporovou zátěží tam vstupují harmonické a v krajním případě
může proud být i 3x vyšší.

Máte někdo praktickou zkušenost?

Co by se stalo, kdyby tam ten N-vodič nebyl?

Pavel Kadečka.