Re: OT Páteční fyzikální úloha

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Listopad 20 23:16:32 CET 2022

Jak stárnu, tak už se začínám ztrácet a potřeboval bych překladač do
jazyka svého kmene.
Nabíjení do 85% předpokládám znamená, že je třeba při nabíjení zvolit
nižší koncové napětí.

Proč bych k tomu potřeboval shunt 0.1V?
Snad asi každá nabíječka má to měření realizované nějakém odporovým děličem.
Natvrdo nastavené napětí možná mají nějaké chipy, určené jen k nabíjení
jednoho článku.
Tak je přece velmi jednoduché připojit k jednomu odporu v měřicí zpětné
vazbě paralelně vhodný bočník, a nastavit si koncové napětí jaké chci.
Já mám takhle upravenou nabíječku na baterky do mobilu. Ten bočník jsem
dal přes vypínač, takže si nastavím nabíjení na 4.2V nebo 4.1V.
(používám k mobilu několik baterek místo powerbanky, když jedu někam na
dlouho bez civilizace).
Jistě by se to dalo snadno realizovat i na nabíječce pro koloběžky a
jiná malá vozidla.

A k tomu míchání: měl jsem pocit, že ten chemický proces má nějaké
nepodkročitelné časové konstanty.
Takže pokud tam začnu rvát proud okamžitě po předchozím odběru, tak
prostě ta dodaná energie nebude pohlcena chemickou reakci, ale silně
zvýší napětí na baterce.
A pak na to buď zareaguje nějaká přepěťová ochrana a tu energii spálí na
brzdovém odporu (to je ten lepší případ), nebo budu ničit baterku (horší
případ).

PL