Re: [OT] Využití rozpadového tepla k chlazení jaderného reaktoru

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Čtvrtek Listopad 3 15:01:52 CET 2022

Možná to bude tím, že v designu se nepočítalo s tím, že si Rusko udělá z
areálu jaderné elektrárny frontovou linii. Rusko bohužel myšlenkově
zamrzlo v 19. století a i když dokázali poslat člověka do vesmíru,
vyrobit atomovou zbraň a vyvinout jadernu elektrárnu, kvalita jejich
výroby odpovídá základně z doby před 60 lety. Od té doby jdou
technologicky do háje, Oni, světový výrobce "špičkových zbraní" nakupují
drony z Íránu, rakety ze Severní Koreje, do zbytku cpou kamery ukradené
z radarů ve Švédsku. A jak jsem psal, myšlenkově jsou ještě o dalších
100 let pozadu. Ta země je prostě na odpis, musí padnou na hubu, změnit
své základní ukotvení a někdy za 30 let se s ní má smysl začít bavit o
tom, že v té zdi za Pobaltím uděláme malá dvířka.

K vrtání hlavou:
Mě zase vrtá hlavou, jak kohokoliv soudného v listopadu 2022 může
napadnout myšlenka, že bychom na jakémkoliv strategickém projektu mohli
spolupracovat s Ruskem. V roce 1941 by se taky nikdo soudný ve Velké
Británii ani neovážil navrhnout, že by se třeba o vývoj radaru mohli
podělit s Německem.

Osobně si myslím, že s Ruskem není možné spolupracovat jak z důvodů
politických a bezpečnostních, tak ani z důvodů obchodních. Oni nemají
zájem, abychom vybudovali jaderné elektrárny, oni mají zájem o prodej
plynu a výstavba jaderných elektráren je v rozporu s jejich strategickým
plánem a zájmem. Proto si myslím, že třeba elektrárnu Paks Maďarsko
nikdy nedostaví. Proč by to jako Rosatom dělal?

Teď návrat k technice: Ne, havárii v Černobylu nezpůsobil žádný kladný
teplotní koeficient ani xenonová otrava ani nic technického. Design
elektrárny prostě počítal s nějakým bezpečnostním postupem a ten nebyl
částečně z důvodu nechopnosti obsluhy, částečně z důvodu nekompetentního
vedení elektrárny, částečně z důvodu obecného rozkladu společnosti,
dodržen. Kdyby se dodržovala elementární pravidla, k něčemu takovému by
nikdy nedošlo. Prostě technika fungovala přesně tak, jak byla navržená,
nešlo o první elektrárnu tohoto typu, i v Černobylu šlo o 4. reaktor.

Je tady spousta lidí, kteří se starají o průmyslové systémy. Taky jsem
to kdysi dělal. Jede se prostě podle nějakých pravidel, i když všichni
ví, že kdyby se design udělal jinak, bylo by to prakticky bezúdržbové.
Jenomže není, takže chodíme kolem toho systému po špičkách. Pokud tomu
obsluha rozumí, vše je v pořádku. Pokud přijde příkaz od vedení, že se
má udělat něco, co by se dělat nemělo, je na malér zaděláno. Nebo to
máte ve firmách jinak?

Včera mě pobavilo toto:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-stredni-evropa-slovensky-poslanec-zapojil-kabel-na-vic-nez-tyden-vyradil-cely-parlament-218314

Standa