[OT] Využití rozpadového tepla k chlazení jaderného reaktoru

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Listopad 3 13:13:31 CET 2022

Není tady prosím nějaký jaderník?

Vrtá mi hlavou, proč se u odstaveného jaderného reaktoru nedá využít
zbytkového tepla z probíhajících spontánních jaderných přeměn pro
chlazení tohoto reaktoru. Tedy k chlazení sebe sama.
Po zastavení štěpné reakce je myslím tepelný výkon někde kolem 10%
jmenovitého výkonu, pak samozřejmě klesá.
Těch 10% (ale třeba i 3%) je přece stále poměrně dost energie, aby to
mohlo točit turbínou s minimálně zatíženým generátorem, který by vyráběl
elektřinu jen pro sebe, pro oběhová čerpadla a chlazení.

Proč to tak není? Proč se to nepoužívá a musí se ta čerpadla chlazení
honit naftovým generátorem?
Pokud by reaktor dělal energii sám sobě, tak by to pěkně vycházelo.
Větší zbytkové teplo - víc energie pro čerpadla a chlazení.
V čem je nějaký skrytý ďáblík?

Pokud by to nešlo honit velkou turbínou (která možná potřebuje nějaký
minimální průtok), tak proč tam není vedle malá pomocná turbína právě
pro takové účely?
Generátor tam tak jako tak musí být, napojený na dieselový motor. Tak by
se v ceně jaderky možná ztratilo tam dát ještě jeden a k němu malou
parní turbínu.
Nebo je té energie příliš málo pro běh těch oběhových čerpadel? To se mi
skoro nezdá, při nízkém tepelném výkonu zřejmě ta čerpadla nemusí jet na
plný kotel.

Díky za případné info proč to nejde (když to vypadá tak snadně).

PL