Pb free pajka

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Květen 26 09:23:31 CEST 2022

Iste.

Ale ako tu vsetci pisali a pisu uz tych 15 rokov, zalezi na okolnostiach -
teplota, tlak, rosny bod, povrchova uprava spajkovanych sucasti, ich
rozmery, odvod tepla vsetkymi moznymi smermi, druh a vlastnosti
spajkovacky vratane typu a povrchovej upravy hrotu, atd. U Pb-free mat
optimalne jednu z tychto veci nestaci, musia byt optimalne alebo blizke
optimalneho vsetky. preto neexistuje zazracne riesenie typu "prave tato
spajka", "prave toto tavidlo", "prave tento hakko/metcal/ine kuzelne
slovicko".

Ja neviem, v com je u toho olova pointa, nemam chut tu chemiu a fyziku
studovat do takej hlbky, ale proste u PbSn je tolerancia ("okno") na
*vsetko* vyrazne vacsie. Takze ano, da sa Pb-free vytunit na konkretne
okolnosti, s konkretnou spajkou a tavidlom atd., Napriklad mne osobne na
spajkovanie relativne velkych suciastok typu diera milimeter az milimeter
a pol a k tomu primerana plocha DPS, celkom dobre funguje spajka Alpha
SACX0307 (Ag0.3Cu0.7) priemeru milimeter so standardnou analogovou
Wellerkou nastavenou na 350st. Iste, spoje su matne a oproti Pb rozhodne
hnusnejsie, ale cerstva spajka na cistej doske/vyvode zateka/vzlina a spoj
drzi. Toto je ale jediny spoj, ktory v poslednom case robim z nejakych
dovodov rutinne. Na druhej strane mozem potvrdit, ze na mensich, vacsich
suciastkach tato konkretna kombinacia funguje horsie, opravuje sa s tym
vyslovene zle, treba to vzdy kompletne odsat ako rychlo sa len da a davat
cerstvu spajku, apod. Cize konkretne tato informacia Vam moze byt uplne
nafigu. Nie zeby to neslo a ak by ma niekto nutil, tak si asi dam namahu a
nejako ten PbFree vytunim aj pre ine okolnosti, ale je to namaha ktora za
to na bastlenie apod. nestoji.

Mimochodom, ako u vsetkych ekoteroristickych aktivit, ani tu sa nikto
nenamahal urobit realnu hlbkovu (t.j. nie politicky objednanu) ex-post
studiu toho, ci sa dany zakaz oplatil. Lebo samozrejme Pb *je* jed, ale
veci nikdy nie su ciernobiele. Co tak napriklad zakazat mobily, ako
alternativa.

wek