Taky sobota: Soutěž v elektronice

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Květen 23 00:11:23 CEST 2022

Dobrý den všem,
zatímco Balu měl CERNu celbrity, my jsme měli v DDM děti, Pražské kolo
soutěže od ČRK.

Šokovalo mě, že ve střední kategorii nikdo nedokázal namalovat blokové
schéma přímozesilujícího přijímače a ve starší zas nevěděli superhet...

Tady foto co dělali a taky návody co k tomu dostali:
https://dejvice.cz/edison/tmp/soutez2022.5.html
(prosím o případné připomínky k návodům)

Čítač postavili všichni, funkce na první pokus a to včetně člověka,
který prý nikdy SMD nepájel:-)
Dokončili je nejdřív, přestože dostali DPS se zpožděním 25 minut, když
jsem pro ně jel na skejtu domů a zpět:-)

Svítilnu dokončili před limitem všichni kromě jednoho, ten to prostě
vzdal. A jeden zapomněl na termistor, tak na 1. pokus nenabíjelo. Jen
jeden trochu bojoval s konektorem, tím mě dost překvapili, s ním jsem
bojval i já. A taky jeden, poprvé SMD, konektor napoprvé OK. Jo a
všichni (kromě toho vzdaného) bez potíží připájeli i thermal pad.

Blikadlo byla ale katastrofa, tam byla úspěšná jen 1 slečna, jen jí
běhaly 2 LEDky najednou. Jak toho docílila, by mě zajímalo.
Pak byly výsledky:
Nic nesvítilo.
1 LEDka svítila.
1 LEDka blikala, střída 50%, rychlost cca odpovídala oscilátoru. Další
záhada.
(záhady viz schéma v návodu)

Jo a pokud jste někdo chtěl zelenou baterovou mikropáječku ProsKit, tak
už nechtějte:-)

Kvízová otázka: Svítilna na foto plně funguje, i když to vypadá, že 1
součástka by fungovat neměla:-)
Která je to součástka?

A pak otáka, zda obvod pro novou verzi svítilny, kde jsou tlačítka
on/off, zároveň s ochranou proti podvybití a přepínán jasu, je správně?

(pro ty s hloupějšími mailovými klienty, někde dole, nebo v příloze je
asi obrázek)

A otázka další, jaký byste doporučili postup rozlišení těch tranzistorů,
když se dá očekávat, při různých nákupech budou různé MOSFETy i různé
NPN, takže nemůžu normálně dát do návodu markingy. Zatím mi jako
nejlepší přišlo, přihodit do pytlíku papírek s markingama vytištěnejma
pro danou várku. Nějaké lepší nápady?

PH