RE: Monitoring internetové linky

Tomáš Koželuh mr.death na ipq.cz
Neděle Květen 22 11:48:42 CEST 2022

Na jednom Mikrotiku nejblíž tomu modemu udělat skript, který bude třeba každou minutu pingat někam do světa, třeba i na více IP. Výsledek pak jde logovat a v případě výpadku se pak do toho logu podívat. Nechci kecat, ale myslím, že by přes ten Mikrotik šlo poslat email, ale pokud stačí následná kontrola, tak je to určitě jednodušší.
Předpokládám, že nějaký takový skript pro Mikrotik bude existovat a bude ho stačit mírně ohnout pro vlastní potřeby. Nagios, Zabbix a další monitorovací nástroje by museli běžet na nějakým PC a jsou přesně z kategorie raketové vědy, zvlášť pokud to člověk nastavuje poprvé.

PS: Můj osobní tip je, že to dělá ten krám od Zyxelu.
PPS: Zyxel měl nedávno poměrně dost závažné bezpečnostní chyby, pokud ho nikdo nikdy neaktualizoval, může být hacknutý a výpadky můžou být projev.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Sunday, May 22, 2022 6:22 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Monitoring internetové linky

Zdravím,

potýkám se u známých s takovým problémem - stěžují si, že jim občas nefunguje internet. Linka je DSL od O2, rychlost 100/20Mbit. Modem ZyXel od O2.

Síť je tam trochu komplikovanější -je to zemědělská usedlost předělaná na několik bytů, takže je tam několik malých switchů/wifi routerů za sebou  v systému vláček.

Wifi routery měním postupně za Mikrotiky, kterým se alespoň trochu dá věřit, že dělají co mají.

Nicméně stále si stěžují že občas jim internet nejde - prohlížeč načítá, wifi je připojena, ale data nejdou.  Bohužel nejsem schopen časově ztotožnit problém od více uživatelů najednou a za mé přítomnosti se to nikdy neprojevilo, ale jinak udávají četnost několikrát za týden  a délka problémů řádově v minutách až desítkách minut.

Potřeboval bych získat nějaká fakta a ne domněnky (uživatel má vyplou wifi na mobilu a v domě je blbej signál operátora a podobně).

Mám tady jedno zbytečné RPi, napadlo mě z něho udělat nějaký monitoring, který by propingával  lokální zařízení a něco na internetu.  Neznáte nějaký projekt použitelný na tohle, aby to nebyla konfiguračně raketová věda a nemusel jsem to skriptovat?

Díky

Petr