zajímavá závada

Pondělí Květen 16 10:46:40 CEST 2022

U zařízení, které je 20 let v provozu a je v trochu korozivním prostředí
(nabíjejí se tam průmyslové NiCd baterky, ale mají tam odvětrání) došlo
k zajímavé závadě. Některé desky se dělaly v různých verzích s tím, že
se nechal osadit jeden typ desek (regulace vybíjecího proudu, měření
napětí článku) a následně se u pár desek (regulace nabíjení společná pro
5 článků) pár součástek změnilo a vyhodilo a natahaly se tam propojky.
Tehdy tam bylo dost THT součástek, tak se SMD dávaly na lepidlo a pájelo
se to všechno najednou vlnou.

Řešil jsem na takové desce závadu. Tam, kde byl odstraněný odpor, byla
izolační mezera pokrytá mědí. Je tam vidět ještě to lepidlo.

https://vaelektronik.cz/fotky/deska.jpg

a detail https://vaelektronik.cz/fotky/deska1.jpg

Sice vím, že se tyhle věci stávají, ale ještě jsem to takhle neviděl.
Těch příčin tam asi mohlo být víc.

- lepidlo je porézní, líp se v povrchu zachycuje cokoliv

- možná z pórů lepidla špatně vymyté tavidlo po pájení

- aerosol z hydroxidu (KOH) ve vzduchu, i když v malé koncentraci.

Anděl