Re: filamentové LEDky

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Květen 1 22:03:27 CEST 2022

No ale on měl pravdu:-)

Sice by mě nenapadlo doporučit v průmyslovém měřítku pájet
vysokokapacitní keramiky trafopáječkou, ale na domácí bastlení proč ne.

Dokonce jsem zkusil statistický experiment:

Přípájel jsem 40 nebo 50 ks 22µ 0805 trafopáječkou, stejný počet
mikropáječkou na 350 °C a stejný SnBi pastou přetavením při nejmíň co to
šlo.
Všechny 3 vzorky měly skoro stejnou kapacitu, odpovídající 50násobku
průměru změřených pár ks, až jsem se divil, že nejlevnější kondíky za
cenu 100+ z TME jsou tak moc stejné.

Ještě jsem je pak trápil dlouhýn pobytem v UZ myčce, rozehřátím na 180
°C (kromě toho s SnBi) a hozením do vody 0 °C. Žádná změna.

Takže celkový závěr je, že pravděpodobnost poškození je pro domácí
bastlení dostatečně malá.

K pobavení: Při poslední předcovidové celopražské soutěži v
radioelektronice, nějaký vedoucí, co doprovázel vítěze z nějaké části
města, nesl dost nelibě, že měli pájet věc se SMD. Poznamenávám, že
pasivy byly 1206 a integráč SO14. Ptal se proč tam jsou SMDéčka. A já že
proto, že není rok 1980, ale je už pár desítek let 21. století:-)

PH