Re: Odpor N vůči PE

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Březen 31 10:07:10 CEST 2022

[preposielam]

Dobry den,

niekolko myslienok, ktore ma napadli.

1) Zle odrusene spinacie kontakty 230V alebo zle prisrobovane draty.
Transil asi nestaci, treba varistor alebo RC-clanok na kontakty.

2) Aky typ zrazacieho kondenzatora pouzivate? Ja by som tam dal nejaky
odrusovaci X alebo Y, alebo aspon nejaky na "kV", najlepsie impulzny.
Resp. komponenty, ktore vydrzia razovu vlnu.

3) Ten obvod sa s dlhym kablom sprava ako RLC-rezonancny obvod. Takze
vyboje mozu byt dlhsie a mozu sa zosilnit. Myslim, ze varistor by
mohol pomoct. Pripadne urobit zase RC-clanok, velky R paralelne ku C.

4) Aka je konfiguracia krabicky, vodica PE a L,N? Je krabicka kovova?
Niekedy by malo stacit pouvazovat nad geometriou rozvadzaca,
popritahovat zemniace srobiky a tienenie. Ono pri vyboji povedzme 15kV
hraju ulohu uz aj rozne detaily a nie len samotna topologia obvodu. Je
treba si uvedomit, ze vodice N-PE su vlastne malinkate RL-clanky
zapojene v serii a pri "kV" je uz na nich rozlozene napatie celeho
vyboja. Takze aj na tom PE-N je nejake napatie.

Zoberte to ako taku inspiraciu pre dalsie badanie. Vykonova elektrika
je do 2kHz, a v tom by mali byt aj vsetky HDO-varianty a dovolene
neharmonicke priebehy. Takze ja by som to riesil okrem prepati aj do
tych 2 kHz. A zapocital by som do navrhu aj vsetky parazitne C a L.
Dufam, ze som Vam aspon trochu pomohol niecim zo svojej kniznice.

A.

Tak to je nepříjemné. Jak to popisujete, mělo by to být jednoduché a
neprůstřelné zapojení, kde PE vlastně vůbec nefiguruje. Pravda, srážecí
kondenzátory s poklesem kapacity už jsem v různých zařízeních měnil,
takže na takovém místě bych se je asi bál použít, ale když to jinde
funguje normálně...

Dne 30.03.2022 v 20:06 Pavel Poucha napsal(a):
>* V těchto halách odcházejí dvoupolohové vstupy regulátorů. Jsou do
*>* vstupy pro kontakt z 230V, rezistor, transil na N, srážecí
*>* kondenzátor, optočlen s paralelním rezistorem. Těchto regulátorů
*>* (různé verze, ale stejné zapojení vstupů) je v provozu několik tisíc
*>* mnoho let, bez problémů. Odcházejí jen u jedné firmy, která staví
*>* skladové haly v okolí měst.
*>>* Kondenzátor (na 250V AC) odejde tak, že se postupně vyjiskřuje -
*>* zmenšuje se mu kapacita, až při 30% vstup nesepne. Vše se ale zdá
*>* normální, až teď ten odpor N-PE je divný.*