Zkrat baterie

Michal Grunt michal.grunt na gmail.com
Středa Březen 30 13:03:23 CEST 2022

Nedávno se mi stala taková věc. Postavil jsem si ERS metr (ten 4
vodičový co tu byl kdysi odkaz). Všechno funguje, ale je to žrout 9V
baterie zvlášť, když se zapomene vypnout :-). Asi by se to dalo
vyřešit nějakým auto power off obvodem, ale zvolil jsem cestu nabíjecí
baterie (LiPol ve tvaru AA) nabíjecího modulu s TPxxx a malým DC/DC na
5V/1A (v původním zapojení se z 9V ihned dělá 5V). Na kraj plošného
spoje jsem ještě musel nabastlit vypínač takže jsem tam musel trochu
frézovat a podařilo se mi tam udělat jednu botu, která se projevila
jenom když se na vypínač vhodně zatlačilo takže to nějaký čas normálně
fungovalo.

No stalo se to, že jednou došlo ke zkratu takže byl ve zkratu DC/DC
měnič, který jel na plno, ale baterie se neodpojila (baterie má prý
vlastní ochranu, ale ta nezafungovala asi tam ještě nebyl patřičný
proud). Nicméně baterie byla za nějakou chvilku (10s možná) docela
dost horká stejně jako ten DC/DC měnič. Obojí přežilo bez úhony, ale
nějak si nejsem jist, kdyby to takto běželo déle co by to s baterií
udělalo (možná by se odpojila, ale kdo ví). Přitom když jsem v jiné
konstrukci použil plochou LiPol se svojí ochranou tak ta se bez
problémů při zkratu (nechtěném) ihned odpojila a trvalo ji snad minutu
než se zase připojila. U této AA baterie si nějak nejsem tou vlastní
ochranou jist. Jak zajistit nějakou bezpečnější funkci? Nějakým
polyswitchem mezi baterií a DC/DC měničem? Mám tu ještě v šuplíku
nabíječku s TP, kde je i ochrana, ale nevím jak by se to chovalo  v
krizovém scénáři (dvě ochrany za sebou). Trubičková pojistka by to asi
taky vyřešila...

MG