Re: oscilátor

Čtvrtek Březen 24 21:11:45 CET 2022

Neznám parametry hodinkových krystalů, ale dělal jsem psí kusy s
krystalama pro DCF (oscilátory, filtry) což je v principu stejný
krystal, jen 2 a kousek x výš. Krystal 77500 měl sériový odpor snad
okolo 30 KOhm, dvoukrystalový filtr v anténě jsem pro získání kritické
vazby při šířce 10 Hz tlumil z každé strany odporem 91 KOhm. Samotný
nezatlumený krystal měl šířku pásma asi 3 Hz. U hodinkového krystalu
bych předpokládal větší odpor v rezonanci. Těch 100 KOhm by možná
nemuselo až tak vadit, ale taky bych tam dal míň.

Nevím, jak jsou zapojené invertory řady HC, ale v řadě 4000 jsem celkem
běžně používal invertory 4049 jako lineární zesilovače (taky
oscilátory). Ale musely to být obvody 4049UB (bez výstupního
oddělovače), kde inverzi dělala jen jedna dvojice tranzistorů. Mám
dojem, že se už snad tahle řada ani nedělá. 4049B byl obvod s
oddělovačem, ten takhle použít nešel.

Anděl