Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

ok1uga na volny.cz ok1uga na volny.cz
Čtvrtek Březen 24 12:16:33 CET 2022


Dobře,

Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě 
SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to 
letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je 
relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. 
Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při 
přibližování a přeletu nad námi měnit.

Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).

     Martin.

Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):
>
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej 
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
>
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da 
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra 
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na 
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna 
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to 
> pouzijeme?
>
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca 
> kolektivu :-)
>
> b.
>
>
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
>> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom případě 
>> vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a 
>> tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které 
>> fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost 
>> určit sami.
>> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>>
>> Tomáš
>>
>>
>>
>>
>>
>> 	bingo!
>>
>> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>>
>> M.
>> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>>
>> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
>> Okno ani internet netreba.
>>
>> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
>> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>>
>>>>
>> j.
>>
>> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
>> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>> *To: *hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>>
>> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
>> podstatna.
>>
>> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>> 121.77 vs 121.75
>>
>> Dodo
>>
>> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
>> ktory sa da len tazko dosiahnut.
>> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
>> nejak takto:
>> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>> ...
>> ...
>> ...
>> ...
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>>
>>
>> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>>
>>
>> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
>> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
>> tý době zrovna vysílal.
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>>
>> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
>> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
>> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
>> istom lietadle.
>>
>> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>>
>>
>>
>>
>> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
>> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
>> rychlost letadla.
>>
>> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
>> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
>> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>>
>> Tak jinak:
>> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se 
>> f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence 
>> odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>>
>> Jinak teda fakt nevim:-)
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
>> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
>> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
>> vyriesit/obist/vyuzit
>> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
>> a za nie su
>> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
>> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>> - na meranie stacia dve vety od pilota
>> nuz?
>>
>> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
>> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>>
>> Tomáš
>>
>> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz 
>> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz 
>> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> bingo!
>>
>> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>>
>> M.
>> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
>> Okno ani internet netreba.
>>
>> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
>> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>>
>>>>
>> j.
>>
>> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
>> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
>> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>> *To: *hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>>
>> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
>> podstatna.
>>
>> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>> 121.77 vs 121.75
>>
>> Dodo
>>
>> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
>> ktory sa da len tazko dosiahnut.
>> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
>> nejak takto:
>> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>> ...
>> ...
>> ...
>> ...
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>>
>>
>> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>>
>>
>> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
>> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
>> tý době zrovna vysílal.
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>>
>> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
>> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
>> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
>> istom lietadle.
>>
>> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>>
>>
>>
>>
>> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
>> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
>> rychlost letadla.
>>
>> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
>> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
>> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>>
>> Tak jinak:
>> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se 
>> f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence 
>> odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>>
>> Jinak teda fakt nevim:-)
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
>> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
>> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
>> vyriesit/obist/vyuzit
>> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
>> a za nie su
>> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
>> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>> - na meranie stacia dve vety od pilota
>> nuz?
>>
>> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
>> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>>
>> Tomáš
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

-- 
Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
https://www.avast.com/antivirus
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/eb4ac260/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list