technicka - vypnuti GPS nad casti uzemi

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Úterý Březen 22 07:22:58 CET 2022

V zasade ano.
Satelity nevysielaju polohu prijimaca na zemi.
Satelity vysielaju svoju polohu a presny cas.
Poloha v priestore ( nemusi to byt zemsky povrch) sa vypocita zo znamej (
prijatej ) polohy druzic a casoveho oneskorenia, od vyslania signalu
druzicou po jeho zachytenie v prijimaci.
Presnost je dana geometriou a rozlisenim merani casu.  Ak su druzice,
ktorych signal sa spracovava  dostatocne vzdialene od seba a dostatocne nad
obzorom, geometria vychadza lepsie, ako ked su blizko seba, alebo nad
obzorom (chyby zakrivenia )

Generovanie :chyby: je mozne cez zmeny udajov o polohe druzice a cez
:modulovanie: presneho casu. "Presny cas" v pakete je presny cas v okamihu
vyslania paktu z druzice.

Zlepsenie presnosti je mozne kombinaciou druzic a pozemneho vysielania
(Diferencialne GPS). Na zemi su miesta so znamymi suradnicami s velkou
presnostou a umiestnene GPS prijimace + vysielace na inych, nie satelitnych
frekvenciach. Tie vediavysielat deltu, teda o kolko a ktorym smerom druzice
"prave klamu".  Zjednodusenie pouzivaju napr geodeti, ktori si polozia svoj
primac na znamy bod ( kostoly, historicke budovy. ... malicka tabulka s
napisom "Statna nivelacia, poskodenie sa tresta" a pod nou zo steny trciaca
kovova bula). Nechaju to tam nejaky cas (radovo hodina) a prijimac sa
"nauci" aktualne atmosfericke podmienky a potom dokazu merat v okoli par km
s presnostou na centimetre pocas niekolkych hodin.

Dalej sa da ratat paralelne s viacerych satelitnych systemov. Statisticky
nebudu zavadzat presne rovnaku chybu.

Systemy GPS (USA), GLONAS (Rusko), BEIDOU (Cina) , Galileo (Europa),  Quasi
(Japonsko), IRNSS ( India )
su cca v rovnakom pasme na relativne blizkych frekvenciach v okoli 1.5 GHz
Moznost rusenia ( teda nie falosnej polohy, ale prekrycanie realnych
signalom "bordelom" v celom pasme je dost jednoduche aj vzhladom na vykony
a vzdialenost druzic.

BTW. ti, co chodite rozne po Europe s navigaciami - pospominajte si, kde
vam navigacie vypovedali sluzbu - nepredstavitelne, niekedy nie v meste,
medzi vysokymi budovami, ale obcas na relativne otvorenom terene ...
Rusenie ( aj ked je oficialne zakazane pod roznymi velkymi trestami ) je
pouzivanie na krytie niektorych objektov a niektorych osob.
;-)

Dodo

po 21. 3. 2022 o 20:32 Milan Kratochvíl <krata.milan na seznam.cz> napísal(a):