Preco 99.985kHz?

Pátek Březen 11 22:28:21 CET 2022

Čekal jsem rozuzlení velkolepější detektivní zápletky, jako třeba že
jakási kombinace těch 99,985 KHz s něčím dává kmitočet, který se měl na
cosi synchronizovat, porovnávat... Na vojně v Popradu jsem byl jako
učitel a učil jsem opravy stanice RDM12. Tam byla zajímavě řešená
"frekvenční syntéza". Byly tam tři krystalové oscilátory, v každém se
přepínaly krystaly. Jejich kmitočty byly samosřejmě tajné. Šlo to do
směšovače a na tuhle směs kombinačních kmitočtů se přes jakési AFC
dolaďoval laditelný oscilátor. Takže pro naladění vysílače byl
třípísmenový kód a tuším že i ten výsledný kmitočet, kde se mělo
vysílat. Kupodivu se okolo toho zadaného kmitočtu dalo najít vždycky jen
to jedno místo, kde se to chytlo. Takže tady jsem u krystalu z té doby
očekával podobnou záhadu.

Ale k té sériové a paralelní rezonanci - když jsem vyráběl DCF
přijímače, do nich se do filtru nedávaly krystaly 77500, ale 77503 Hz.
Protože jmenovitý rezonanční kmitočet krystalu je definovaný s nějakou
sériovou kapacitou. Jenže v přijímači je krystal jako filtr a má
odporovou zátěž. Do antén, kde mám dvoukrystalový filtr (dvojice
rzonátorů s kritckou vazbou), na vstupu a výstupu je odporová zátěž, ale
v místě spojení krystalů je kapacita proti zemi, jsem musel dávat
krystaly 77500 a mimo to že oba musely mít stejnou frekvenci (+-1 Hz
max), musel jsem tam vybírat krystaly se zápornou až nulovou odchylkou.

Anděl