OT Kearny Fallout Meter

ahorna na seznam.cz ahorna na seznam.cz
Úterý Březen 1 19:42:59 CET 2022

Děkuji za odpověď, možná jsem to také viděl. Jen jsem myslel, že je k tomu
nějaký zdroj.
Mimochodem, zamoření z pozemního nebo nízkého výbuchu (u výškových bývá
slabší, protože méně hmoty se zamoří radionuklidy nebo podlehne jaderným
reakcím) se dá určit pomocí dozimetrického pravítka. Stále se to dá sehnat,
v Československu byla dvě provedení, plechové a plastové. S plechovým se
pracuje snadněji, to plastové je vzácnější, složitější, ale zase umožňuje
počítat i se součiniteli oslabení vozidel při přesunu. Něco spočítá i webová
aplikace Nukemap, ale teď je těžce dostupná (asi vytížená). Na YouTube je
mnoho filmů Civilní obrany USA (CD), ve filmu About Fallout nebo
Radiological Defense se říkalo, že uplyne-li 7násobek uplynulého času od
výbuchu, úroveň radiace klesne 10krát. Pro příklad, za hodinu od výbuchu je
naměřeno 1000R/h, v čase 7h od výbuchu to bude 100R/h, 49h 10R/h atd.
Srovnával jsem to s tím plechovým pravítkem a odpovídá to. Údaje pravítek
jsou v každém případě přibližné, lokálně se může uvolnit více radionuklidů
např. vlivem deště, složení radioaktivního spadu se může lehce lišit od
předpokládaného. Otázkou jsou ještě účinky záření alfa, beta a neutronového,
zda jsou do hodnot v R/h nějak zahrnuty.
Při konstrukci měřiče pozor na energetickou závislost citlivosti GM trubic,
na internetu se to hemží samými "cpm to usv/h ratio", což může platit pro
gama záření z jednoho určitého radionuklidu, ale mnohdy to poskytuje
nesmyslné výsledky, zvláště při detekci něčeho jiného než gama. Např.
biologické účinky záření alfa jsou diametrálně odlišné, nachází-li se zářič
mimo organismus a v případě, že došlo k vdechnutí nebo požití. Používat "cpm
to usv/h ratio" při detekci čehokoliv, co způsobilo ionizaci, nejde už
proto, že se detekční účinnosti i mechanismy pro různé druhy záření liší, a
to opět významně.
S pozdravem
Aleš Horna