OT: supravodice a magnety

Vojtěch Petrucha petrucha na volny.cz
Úterý Červen 28 15:35:54 CEST 2022

zdravim,
trochu jsem si pripravoval nejaké veci na prezentace co budeme mit s kolegou v ramci detske univerzity cvut.. mame tu elektromagnetickou levitaci, tak jsem chtel letos ukazat i supravodivou levitaci. pujcil jsem si teda od kolegy z technologie YBCO vysokoteplotne supravodivou placku.. no a mame pokus viz https://www.youtube.com/watch?v=XS448Ewi-4E
maly magnetek polozeny primo na supravodic. ten po poklesu teploty sam vyleti cca 5-8mm nad supravodic a drzi tam. uplne mi neni jasny ten proces, jak k tomu dojde - kombinace meissner efektu (vypuzovani silocar, idealni diamagnetikum) a flux pinningu (zamrznuti silocar v supravodici)..? jaky je pohyb v ramci "stavoveho" diagramu viditelneho napriklad zde https://en.wikipedia.org/wiki/Type-II_superconductor  nejake prechody jsou popsane zde http://www.okayama-u.ac.jp/user/akimitsu/achievements/study_sc_chara_eng.html    je to trochu japonskoglictina..  kdyz je magnet na zacatku podlozeny necim nemagnetickym co se vynda po prechodu do supravodiveho stavu a magnet pak lita na tom samem miste, to mi prijde jednodussi..
no zkusim si to vecer jeste jednou projit, ale kdyby to nekdo umel vysvetlit, budu vdecny...
dik
v.