FV - ekonomika - bylo par postrehu ze skoleni

Úterý Červen 28 08:56:37 CEST 2022

Sice máte pravdu, ale pokud beru energii od ČEZu (k Bohemce jsem přešel
měsíc před tím, než padla) a chci využívat jejich virtuální baterii,
nezbyde mi nic jiného, než s nima vyjednávat. Máte pravdu, že zákony
jsou dělané, aby vyhovovaly ČEZu. Ale vláda chce ČEZ dostat nějakým
způsobem pod kontrolu, protože je si asi vědomá toho, že jinak se tady
alternativní zdroje energie nerozjedou. Sice to prý bude dva roky trvat
- tak uvidíme. Těsně před volbama jsem slyšel, že by lidi měli mít
možnost tu energii prodávat. Takže by nejspíš u virtuální baterie padlo
to omezení započítané výroby jen do výše své spotřeby.

Ohledně dodávání energie sousedovi - komunitní energetika je u nás taky
už vystrkuje růžky. Tady se zase jedná asi nejvíc o řešení distribučních
poplatků. Pokud se celá vesnice připojí jako jedno odběrné místo, bude
možné navzájem mezi sousedy tuto energii sdílet. Jenže vesnice si bude
muset nejspíš vyřídit licenci dodavatele energie a zařizovat veškerou
administrativu s rozúčtováním energie. Je otázka, jestli tyhle ušetřené
distribuční poplatky tohle dokážou zaplatit. Nejspíš ne. Ale věřím, že
různí nadšenci budou spouštět pilotní projekty a budou zkoušet přežít.
Pokud si jich někdo z vlády všimne a začne se pod tlakem veřejného
mínění měnit legislativa, sice nejspíš komunitní energetika taky padne,
ale tak, že se velký distributor trochu víc přiblíží tomu, co ta
komunitní energetika prosazovala. No uvidíme za pár let. Ono když se
nebude dělat nic, ČEZ tady bude jako stát ve státě i příštích 100 let.

Anděl