FV - ekonomika - bylo par postrehu ze skoleni

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Červen 27 17:15:29 CEST 2022

 Dneska jsem se bavil s kolegou s firmy. Máme možnost používat služební
vůz. Platí se ( dodaňuje) + PHM + nějaká pojistka.
Pro někoho kdo jezdí víc je to dobré, o nic se nemusí starat, prostě samé
výhody a sociální jistoty.
Ale nechápu lidi, co maj vůz k soukromému užívání a najezdí ročně
400km soukromých. To je levnější jezdit taxíkem.
To je evidentní příklad toho, že lidi nemyslí. A návratnost investic je to
první o co se zajímám v případě pořízení FV.
Jak tu proběhlo když si koupím motorku, Porsche nebo gauč, tak návratnost
je něco, s čím nepočítám, neboť je to radost, zábava...To je opravdu rozdíl.
A FV jako zábavu rozhodně nepočítám. A už vůbec ne radost :-(
Já to tak vnímám.

Ale z5 k těm počtům. Ten výpočet může být v jiných podmínkách jiný, může
vycházet jinak.

Ta návratnost může být i okolo 3 let, když s těmi FV panely ohřívám vodu -
data z 2letého provozu toho bojleru krmeného rovnou z panelů.
A bylo by to ještě lepší, kdyby se ta energie dala použít všechna, t.j to
co panely vyrobí...většinu roku je boiler natopený na 80C a je 14 hod.
odpoledne.

Na druhé straně pokud budu brát ten váš model, je to ještě horší, neboť
bateriím dávám tak maximálně 10 let. Pak půjdou do kytek.
Tady asi ještě není moc velká zkušenost, ale staniční baterie ( většinou
olovo ) velkých kapacit mají odslouženo po cca 8 letech.
A to jsou v režimu "stdnby" tedy udržované napětím na "předplynovacím"
napětí a občas krejou výpadek sítě, občas automatický batterytest.
Když jsem se ptal firem, co nám baterie instalují, obmněňují proč se ještě
nepoužívají Lixx xx
tak odpověď je cena. Olovo na 1kWh vychází cca 3x levněji při stejné
životnosti jako Li xx xx
Bavíme se tady o kvalitních  PB trakčních  baterkách ( Baner, Trojan atd.)
které jde cyklovat v rozsahu 90 procent kapacity.

12V 105 Ah trakční ( Trojan )  3100kč za 1kWh
3,5 V 100Ah Sinopoly  8100kč za 1kWh

Obecně to vnímám tak, že není problém energii vyrobit, je ale drahé ji
skladovat, nebo využít ji v době, kdy jí potřebuju.

Celé to zabíjí ta pořizovací cena " na klíč" s projektem a dotací.
To mě na celém tom FV boomu silně irituje. Skládáme se na to všichni, tak
proč to tedy nevyužít, když ta dotace je.
V reálu to všechni ( až to všichni postaví) budeme mít několikrát
předražené.
Je to postavené na hlavu.