FV - ekonomika - bylo par postrehu ze skoleni

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Červen 27 16:33:44 CEST 2022

1 - Budiž.

2 - Solární baroni využili legálně (většinou) státní pobídku.
Stejně, jako dneska lidi chtějí využívat státní pobídku na dotaci 205
tis. Kč
na soukromý solár. Na tuto pobídku se opět skládáme všichni a platíme ji
v ceně energie, tj. v ceně emisních povolenek.

3 - No a o to právě jde.
Berme rodinný dům, současná roční spotřeba 3 MWh elektřiny.
Solárem jsme z toho schopni vykrýt řekněme tak 2 MWh za rok.
Nabídkové ceny pro podobný systém (panely cca 6-8 kWp, baterka 10 kWh)
jsou +- kolem 500 tis. Kč. Prakticky skoro totožné od různých dodavatelů.
Dotace 200 tis., takže člověka to stojí 300 tis. Kč.

Současná cena elektřiny u mě vychází průměrně na 6 Kč/kWh
(silovka+distribuce).
Mám běžný tarif Aku 8, tj.16 hodin VT a 8 hodin NT.
Mám už "novou" cenu, byl jsem jedním z postižených při krachu Bohemky.
Není to žádná zafixovaná stará cena, ale současná reálná.

Ročně by mi solár ušetřil 2 MWh, tj. cca 12 tis. Kč.
Tedy prostým výpočtem je návratnost při ceně 300 tis. někde kolem 25 let.

Přínos je, že v létě nemusím s elektřinou šetřit. Takže neřeším, jestli
klimu nechat jet nebo ne.
Nevýhoda je, že pokud chci z toho soláru něco rozumně vyždímat, musím
v temnější části roku přizpůsobit své chování.

Jestli jsem se ve svém hrubém výpočtu někde sekl, tak se rád nechám poučit.
Zmíněnou návratnost 7-10 let ale opravdu jako reálnou nevidím.

PL