Jaky frekvencni menic

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Červen 22 17:30:09 CEST 2022

Jaký konkrétní měnič neporadím, protože nevím, kde umíte nakupovat a v
jaké cenové relaci.
Kdybych si třeba chtěl vybírat já, tak půjdu do měničů Fuji Frenic Ace
(třeba amtek.cz).
Dobré parametry, nekazí se a mají dlouhoživotní kondenzátory.

Ale obecné zásady:
- Měnič se nevybírá podle výkonu (tj. podle kW), ale podle proudu. Váš
motor chce 3.8A při 3f napájení nebo 6.6A při 1f napájení.
Takže na to je třeba měnič dimenzovat.

- Rozmyslete si, jestli skalární nebo vektorový. Skalární je hloupý, se
zvyšující-se zátěží padají otáčky. Ale je levný.
Vektorový se snaží držet otáčky i při zátěži, ale je dražší. Čím novější
řada měničů, a čím lepší výrobce, tím líp umí držet otáčky nezávisle na
zátěži. Je to dost výpočetně náročné.
Třeba pro nějaký ventilátor je vektorové řízení zbytečné. Ale třeba pro
soustruh, frézku nebo vrtačku je (podle mě) skoro nezbytné.

- Docela šikovná je možnost řízení po Modbusu na RS485. Pozor, občas tam
bývá RS485, ale na něm proprietární protokol. Některé (třeba i to Fuji)
umí navíc i CANopen nad CANbusem.

- Kroutítko přímo na měniči je sice zdánlivě lákavé, ale v praxi
většinou celkem k ničemu. Vhodné jen pro úvodní pokusy.
Je to obyčejný 5-10k potenciometr. A ten bývá v praxi lepší připojit na
svorkovnici a vytáhnout si ho někam mimo do malé plastové krabičky.
Jde o to, že měnič většinou pracuje jinde, než kde je obsluha. Někde na
zdi nebo v rozvaděči, kde se na něho nepráší, nepadají do něho špony
nebo neteče chladicí kapalina.

PL