vykonove bistabilni rele
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Čtvrtek Červen 16 17:30:51 CEST 2022
Kdysi do časopisu Plyn napsal tuším že pan Polák rozsáhlý článek o tom,
jak až bude zrekonstruovaný koridor, klesnou svodové proudy z kolejí,
tím i bludné proudy a polarizované drenáže téměř nebudou potřeba. Po
dokončení rekonstrukce tam psal, že problémy jsou ještě větší, protože
napětí koleje proti zemi se zvedlo a v těch pár místech, kde tomu proudu
nejde zabránit, proudy podstatně narostly. Pokud se dřív chránilo
potrubí tak, že se bez jakéhokoliv omezení proudu spojilo přes diodu s
kolejema, tak už tehdy to bylo špatně a teď by to bylo úplně neúnosné.
Třeba ve Studénce takhle naměřili max. proud přes 400A a na potrubí ppři
tom bylo až -20V. Ona ta trubka je v podstatě chráněná okolníma
katodovkama a je na -1,5V, při tom -0,85 je už ochranný potenciál.
Drenáž tomu musí trochu pomoct řádově desítkama A a jen v době, kdy
okolo kolejí potenciál půdy ujede víc jak o 0,5 V do mínusu. Když je to
rozumně nastavené, ten proud je minimální. Což zase nechápou plynaři,
kteří vědí že dřív tam byla dioda, pojistka menší než 250A nevydržela a
proto to taky chtějí aspoň na 200A. Samosřejmě že omezením toho proudu
klesá i koroze kolejí. Ona ta elektrika má vždycky ty dva konce :-)
Ale s tím, že se zvětšuje odpor kolejí - tam není paralelně nějaké
posilovací vedení? Myslel jsem, že se to běžně dává.
Vyhořelo mi to právě u Říkovic, měla by to být tahle budka
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto
Anděl
Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr napsal(a):
> Čím novější kolejiště, tím lépe jsou vlastní kolejnice izolované od
> země, a tím větší na nich bude oproti zemi napětí. Na druhou stranu,
> čím lepší železo kolejnic, lepší z hlediska pevnosti, tím větší
> elektrický odpor. Až jsem se divil, kolik to udělá.
> Kde to máte nasazené? Pracujeme na postupném přechodu na střídavou
> trakci ale kromě aktuálně řešeného úseku Nedakonice - Řikovice, je
> zbytek sítě na dlouho.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal uživatel Vláďa Anděl
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
> Uvádí se, že kolej proti zemi může mít max. 70V. Celkem to i
> vychází pro 5% ztráty, kdy ze 3 KV je 150V, z toho polovina na
> koleji a polovina na troleji. Ale při týdenním měření jsme
> naměřili 205V po dobu 3 vteřin a asi to není až tak mimořádné.
>
> Mluvil jsem s pánem, který ještě v 60. letech dělal žárovkové
> polarizované drenáže - francouzský patent. Žárovka stabilizuje
> proud - byly tam šílené sérioparalelní kombinace nějakých 60V
> žárovek. Jednou za 14 dní přišel, změřil potenciál potrubí proti
> zemi (proti referenční elektrodě Cu/CuSO4 v zemi kousek od trubky)
> a podle toho vypínačema nacvakal míň nebo víc žárovek. Při tom
> povyměňoval popraskané. Ty žárovičky prý odcházely neustále, ale
> 220V halogenka prý vydržela vždycky všechno.
>
> Běžně na kolejích bývá od -50 do +50V. Jak kdy, podle toho, kde se
> zrovna pohybují vlaky. Problém je ta tlumivka 16,5 mH. Když to
> vypínám poj. odpínačem - nožovkou, vytáhne to dost dlouhý oblouk.
> Ta pojistka, když se přeruší, si s tím poradí. Přeruší se obvykle
> na víc místech najednou, okolo se spečou zrníčka písku. Ten
> vypínač by musel mít kontakty hodně daleko od sebe. Ale možná
> jističe na tom budou líp. Kouknu na to a odzkouším.
>
> Anděl
>
> Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):
>
> A co tam nechat oboje – pojistku jako pojistku a ten jistič
> s vyrážecí cívkou místo navrhovaného relé, ale jako rozpínací.
> Přece jenom ty jističe mají nějak definované parametry, co by
> měly rozepnout, a to včetně jističů na DC proud. Vyrážecí
> cívka je tam jako doplněk, takže se dá poskládat, co je potřeba.
>
> Teda podobnej princip, jako použití jističe místo vypínače pro
> zařízení, které se musí občas vypínat, protože jistič je
> levnější a podstatně dostupnější než vypínač na DIN lištu. A
> jištění by tam stejně muselo být.
>
> U toho relé bych měl trošku problém s pohyblivým kontaktem a
> jeho připojením – většinou je tam kousek licny, i kdy bývá
> celkem velkého průřezu. A dále bych měl obavu z dlouhodobé
> koroze kontaktů – jaké napětí to má vlastně zkratovat?
>
> Tomáš OK2MTM
>
> *From:*Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz>] *On Behalf Of *Vláďa Anděl
> *Sent:* Wednesday, June 15, 2022 10:25 AM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: vykonove bistabilni rele
>
> To by bylo dobré, jen pokud by to dokázalo rozepnout DC s
> velkou indukčností v sérii. Pro mě je snažší celý obvod
> zkratovat a čekat na přerušení pojistky. To jistič nedokáže.
>
> Anděl
>
> Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr napsal(a):
>
> A co jistič s vyrážecí cívkou, třeba rovnou místo té
> pojistky?
>
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal uživatel Vláďa Anděl
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>
> <mailto:vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
> Dobrý den,
>
> nevíte někdo čistě náhodou, jestli je někde sehnatelné
> výkonové bistabilní relé? Potřebuju, aby po sepnutí a
> patřičném nárůstu proudu (jeho časový průběh je
> náhodný od 0 po stovky ampér) došlo k přerušení
> pojistky 100A aR (rychlá pro polovodiče). Pri tom
> nevadí, když se kontakty spečou a relé bude jen na
> jedno použití. Myslím že stačí, kdyby relé mělo
> jmenovitý proud 50A.
>
> Co se stalo - vyhořela mi po 5 letech provozu
> polarizovaná drenáž a vymýšlím, jak tomu do budoucna
> zabránit.
>
> Co to je a jak to funguje:
> https://vaelektronik.cz/epd160rd.html
>
> jedná se o zařízení, které chrání potrubí v zemi, co
> se křižuje s kolejema s DC trakcí, proti účinkům
> bludných proudů. Napěťový úbytek, který vyvolá trakční
> proud (cca jednotky KA) na odporu kolejí +
> posilovacího vedení, přes svod kolejí proti zemi
> způsobí proud z kolejí do země a posune v oblasti
> desítek až stovek metrů potenciál země až o jednotky
> voltů. Koleje mají mít proti zemi max. 70V, ale už
> jsme naměřili po dobu pár vteřin i 200V. Pokud tam
> prochází potrubí a koleje jsou zrovna proti zemi
> záporné, je záporná i zem a potrubí je proti zemi
> kladné, železo se elektrolyticky rozpouští. Protože
> koleje jsou zápornější než okolní zem, stačí přes
> regulaci z kolejí zavádět do potrubí proud, který ho
> drží na zápornějším potenciálu, než má okolní zem.
> Dřív se tam dávala jen dioda bez regulace a teklo tam
> někdy i 200-400A (na potrubí bylo až -10V). Což není
> dobré ani pro koleje (zvyšuje to jejich korozi), ani
> pro potrubí (na povrchu vzniká elektrolýzou vodík a od
> něj železo křehne). Polarizovaná drenáž proud
> zreguluje na cca desítky A, aby na potrubí bylo asi -1,5V.
>
> Takže je tam DC proud, napětí naprázdno dostatečné pro
> udržení oblouku a v sérii drenážní tlumivka 16,5
> mH/100A (váží asi 120 kg), aby to neovlivňovalo
> zabezpečovačku. Když tam chytí oblouk, hoří dokud tam
> něco je.
>
> https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg celkový pohled,
> údržbáři tam dali pomalou pojistku 160A gG, aby
> nevylítla :-(
>
> https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG spodní
> deska (funguje jako dioda s nízkým úbytkem), z
> laminátu po celé ploše zůstala jen skelná tkanina.
> Tranzistory jsem neměřil :-) ale nemají upálené nožičky.
>
> https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG regulátor
> proudu ze spodní strany - tam byla řada pěti 20W odporů
>
> https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG regulátor
> po oloupání tišťáku z tranzistorů
>
> https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg propojky pod
> plechem
>
> Celé zařízení je napájené z lithiové 9V baterie a bere
> 2 uA. Až když tam teče proud a regulátor ho začne
> omezovat, udělá si to napětí pro větráky, případně pro
> dobíjení baterky pro dálkové sledování. Takže spíš by
> se mi líbilo udržovat nabitý kondenzátor, který by
> impulzem relé přepnul.
>
> Nevíte někdo o takovém relátku?
>
> Anděl
>
>
>
> _______________________________________________
>
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz <http://www.HW.cz>
>
> Hw-list na list.hw.cz
>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220616/f2f9a207/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list