<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<div class="moz-cite-prefix">Kdysi do časopisu Plyn napsal tuším že
pan Polák rozsáhlý článek o tom, jak až bude zrekonstruovaný
koridor, klesnou svodové proudy z kolejí, tím i bludné proudy a
polarizované drenáže téměř nebudou potřeba. Po dokončení
rekonstrukce tam psal, že problémy jsou ještě větší, protože
napětí koleje proti zemi se zvedlo a v těch pár místech, kde tomu
proudu nejde zabránit, proudy podstatně narostly. Pokud se dřív
chránilo potrubí tak, že se bez jakéhokoliv omezení proudu spojilo
přes diodu s kolejema, tak už tehdy to bylo špatně a teď by to
bylo úplně neúnosné. Třeba ve Studénce takhle naměřili max. proud
přes 400A a na potrubí ppři tom bylo až -20V. Ona ta trubka je v
podstatě chráněná okolníma katodovkama a je na -1,5V, při tom
-0,85 je už ochranný potenciál. Drenáž tomu musí trochu pomoct
řádově desítkama A a jen v době, kdy okolo kolejí potenciál půdy
ujede víc jak o 0,5 V do mínusu. Když je to rozumně nastavené, ten
proud je minimální. Což zase nechápou plynaři, kteří vědí že dřív
tam byla dioda, pojistka menší než 250A nevydržela a proto to taky
chtějí aspoň na 200A. Samosřejmě že omezením toho proudu klesá i
koroze kolejí. Ona ta elektrika má vždycky ty dva konce :-) <br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Ale s tím, že se zvětšuje odpor kolejí
- tam není paralelně nějaké posilovací vedení? Myslel jsem, že se
to běžně dává.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Vyhořelo mi to právě u Říkovic, měla by
to být tahle budka</div>
<div class="moz-cite-prefix"><a class="moz-txt-link-freetext" href="https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto">https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto</a></div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:e245c28a-0679-4169-8fcd-c890ed42df6c@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">Čím novější kolejiště, tím lépe jsou vlastní
kolejnice izolované od země, a tím větší na nich bude oproti
zemi napětí. Na druhou stranu, čím lepší železo kolejnic, lepší
z hlediska pevnosti, tím větší elektrický odpor. Až jsem se
divil, kolik to udělá.
<div dir="auto">Kde to máte nasazené? Pracujeme na postupném
přechodu na střídavou trakci ale kromě aktuálně řešeného
úseku Nedakonice - Řikovice, je zbytek sítě na dlouho.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal uživatel
Vláďa Anděl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Uvádí se, že kolej proti zemi může mít max. 70V.
Celkem to i vychází pro 5% ztráty, kdy ze 3 KV je 150V,
z toho polovina na koleji a polovina na troleji. Ale při
týdenním měření jsme naměřili 205V po dobu 3 vteřin a
asi to není až tak mimořádné. <br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Mluvil jsem s pánem, který ještě v 60. letech dělal
žárovkové polarizované drenáže - francouzský patent.
Žárovka stabilizuje proud - byly tam šílené
sérioparalelní kombinace nějakých 60V žárovek. Jednou za
14 dní přišel, změřil potenciál potrubí proti zemi
(proti referenční elektrodě Cu/CuSO4 v zemi kousek od
trubky) a podle toho vypínačema nacvakal míň nebo víc
žárovek. Při tom povyměňoval popraskané. Ty žárovičky
prý odcházely neustále, ale 220V halogenka prý vydržela
vždycky všechno.<br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Běžně na kolejích bývá od -50 do +50V. Jak kdy, podle
toho, kde se zrovna pohybují vlaky. Problém je ta
tlumivka 16,5 mH. Když to vypínám poj. odpínačem -
nožovkou, vytáhne to dost dlouhý oblouk. Ta pojistka,
když se přeruší, si s tím poradí. Přeruší se obvykle na
víc místech najednou, okolo se spečou zrníčka písku. Ten
vypínač by musel mít kontakty hodně daleko od sebe. Ale
možná jističe na tom budou líp. Kouknu na to a
odzkouším.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d">A co tam nechat oboje –
pojistku jako pojistku a ten jistič s vyrážecí
cívkou místo navrhovaného relé, ale jako
rozpínací. Přece jenom ty jističe mají nějak
definované parametry, co by měly rozepnout, a to
včetně jističů na DC proud. Vyrážecí cívka je tam
jako doplněk, takže se dá poskládat, co je
potřeba.</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d">Teda podobnej princip,
jako použití jističe místo vypínače pro zařízení,
které se musí občas vypínat, protože jistič je
levnější a podstatně dostupnější než vypínač na
DIN lištu. A jištění by tam stejně muselo být.</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d">U toho relé bych měl
trošku problém s pohyblivým kontaktem a jeho
připojením – většinou je tam kousek licny, i kdy
bývá celkem velkého průřezu. A dále bych měl obavu
z dlouhodobé koroze kontaktů – jaké napětí to má
vlastně zkratovat?</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d">Tomáš OK2MTM</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #e1e1e1
1pt;padding:3pt 0cm 0cm 0cm">
<p><b><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif">From:</span></b><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri' ,
sans-serif"> Hw-list [<a
href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true">mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</a>]
<b>On Behalf Of </b>Vláďa Anděl<br>
<b>Sent:</b> Wednesday, June 15, 2022 10:25 AM<br>
<b>To:</b> <a
href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<b>Subject:</b> Re: vykonove bistabilni rele</span></p>
</div>
</div>
<p> </p>
<div>
<p>To by bylo dobré, jen pokud by to dokázalo
rozepnout DC s velkou indukčností v sérii. Pro mě
je snažší celý obvod zkratovat a čekat na
přerušení pojistky. To jistič nedokáže.</p>
</div>
<div>
<p> </p>
</div>
<div>
<p>Anděl</p>
</div>
<div>
<p> </p>
</div>
<div>
<p>Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr napsal(a):</p>
</div>
<blockquote style="margin-top:5pt;margin-bottom:5pt">
<div>
<p>A co jistič s vyrážecí cívkou, třeba rovnou
místo té pojistky? </p>
<div>
<p>Tomáš OK2MTM </p>
</div>
</div>
<div>
<p> </p>
<div>
<p>Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal uživatel Vláďa
Anděl <a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
moz-do-not-send="true"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:</p>
<blockquote style="border:none;border-left:solid
#cccccc 1pt;padding:0cm 0cm 0cm
6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
<div>
<p>Dobrý den,</p>
<p>nevíte někdo čistě náhodou, jestli je
někde sehnatelné výkonové bistabilní relé?
Potřebuju, aby po sepnutí a patřičném
nárůstu proudu (jeho časový průběh je
náhodný od 0 po stovky ampér) došlo k
přerušení pojistky 100A aR (rychlá pro
polovodiče). Pri tom nevadí, když se
kontakty spečou a relé bude jen na jedno
použití. Myslím že stačí, kdyby relé mělo
jmenovitý proud 50A. </p>
<p>Co se stalo - vyhořela mi po 5 letech
provozu polarizovaná drenáž a vymýšlím,
jak tomu do budoucna zabránit. </p>
<p>Co to je a jak to funguje: <a
href="https://vaelektronik.cz/epd160rd.html"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></p>
<p>jedná se o zařízení, které chrání potrubí
v zemi, co se křižuje s kolejema s DC
trakcí, proti účinkům bludných proudů.
Napěťový úbytek, který vyvolá trakční
proud (cca jednotky KA) na odporu kolejí +
posilovacího vedení, přes svod kolejí
proti zemi způsobí proud z kolejí do země
a posune v oblasti desítek až stovek metrů
potenciál země až o jednotky voltů. Koleje
mají mít proti zemi max. 70V, ale už jsme
naměřili po dobu pár vteřin i 200V. Pokud
tam prochází potrubí a koleje jsou zrovna
proti zemi záporné, je záporná i zem a
potrubí je proti zemi kladné, železo se
elektrolyticky rozpouští. Protože koleje
jsou zápornější než okolní zem, stačí přes
regulaci z kolejí zavádět do potrubí
proud, který ho drží na zápornějším
potenciálu, než má okolní zem. Dřív se tam
dávala jen dioda bez regulace a teklo tam
někdy i 200-400A (na potrubí bylo až
-10V). Což není dobré ani pro koleje
(zvyšuje to jejich korozi), ani pro
potrubí (na povrchu vzniká elektrolýzou
vodík a od něj železo křehne).
Polarizovaná drenáž proud zreguluje na cca
desítky A, aby na potrubí bylo asi -1,5V.</p>
<p>Takže je tam DC proud, napětí naprázdno
dostatečné pro udržení oblouku a v sérii
drenážní tlumivka 16,5 mH/100A (váží asi
120 kg), aby to neovlivňovalo
zabezpečovačku. Když tam chytí oblouk,
hoří dokud tam něco je.</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg</a>
celkový pohled, údržbáři tam dali pomalou
pojistku 160A gG, aby nevylítla :-(</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG</a>
spodní deska (funguje jako dioda s nízkým
úbytkem), z laminátu po celé ploše zůstala
jen skelná tkanina. Tranzistory jsem
neměřil :-) ale nemají upálené nožičky.</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG</a>
regulátor proudu ze spodní strany - tam
byla řada pěti 20W odporů</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG</a>
regulátor po oloupání tišťáku z
tranzistorů</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg</a>
propojky pod plechem</p>
<p>Celé zařízení je napájené z lithiové 9V
baterie a bere 2 uA. Až když tam teče
proud a regulátor ho začne omezovat, udělá
si to napětí pro větráky, případně pro
dobíjení baterky pro dálkové sledování.
Takže spíš by se mi líbilo udržovat nabitý
kondenzátor, který by impulzem relé
přepnul. </p>
<p>Nevíte někdo o takovém relátku?</p>
<p>Anděl</p>
<p> </p>
</div>
</blockquote>
</div>
<p> </p>
</div>
<p><br>
<br>
</p>
<pre>_______________________________________________</pre>
<pre>HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a></pre>
<pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a></pre>
<pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></pre>
</blockquote>
<p> </p>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</body>
</html>