Oddeleni USB

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Červen 11 11:03:12 CEST 2022

[preposielam]

Dobry den,

viete, ono to iskri hlavne vtedy, ked pripajam ako prve GND dratik ku
meranej doske... A zaujimave je to, ze to zaiskri len pri uplne prvom
pripojeni na merany objekt. A iskri to aj v zime, ked je v byte
relativne vysoka vlhkost, takze ziadne ESD by hrozit nemalo vzhladom
na zvod.

A druha poznamka, pouzivam vyhradne 12V spinane adaptery, teda obdobu
USB-nabijaciek. Ked som si to zacal trochu analyzovat, tak je vlastne
jedno ci pouzijem trafacikovy zdroj 12V alebo 12V spinany zdroj,
pretoze ten trafacik je v jednom aj v druhom zdroji... A jediny bod,
kde to zacne vyrovnavat potencialy, je prepojenie na N-PE 230 cez ten
programator a PC. A ano, ten kondik v spinanom zdroji 12V z "GND 230"
a "GND 12V" je len upravena parazitna kapacita vinuti toho trafacika v
spinanom zdroji... Ktora sposobi to, ze pri pripojeni vznikne kdesi v
obvode parazitny RLC obvod a spicka jak svina. A ta tam vznikne aj pri
oddeleni USB, len nebude taka velka. A to mam vsetky pristroje a zdroj
napajane z jednej zasuvky 230, prave kvoli vyrovnavaniu potencialov...
Na toto som dosledne dbal.

A ked uz teda rozoberame "plavajuce" obvody, tak mi neda nespomenut
to, ze moje stare laptopy su znefunkcnene tak, ze mi zacne zacne po
obrazovke behat kurzor mysi hore-dole. A cele sa to umravni, ked
prilozim prst na kapacitny touch-pad a pockam tak minutu-dve, kym sa
cosi bud nabije, alebo nainicializuje v PC a okoli... A niekedy mam
pocit, ze nasi susedia bojuju nejako radioelektronicky s mojim
konickom - bastlenim elektroniky.

A.

Nechci být ošklivej, ale není tady trochu problém v rukách?
Přece základní elektrikářské pravidlo je, že než propojím nějaká
zařízení, tak napřed vyrovnám jejich potenciály.
Tedy napřed propojím jejich země nebo futrály. Rozumně udělané konektory
to často řeší samy.
Nejde jen o to, že jejich zdroje můžou plavat na různých potenciálech.
Platí to i u vypnutých zařízení, které můžou mít statický náboj tím, jak
chodím po plastovém koberci.