Re: OT: soláry a solární ohřev vody

Standa Palas stpalas na volny.cz
Neděle Červen 5 14:23:34 CEST 2022

Dobrý den

Deskový kolektor mám na střeše už hodně let. Trubky z plastu
nedoporučuji. V létě tam může být klidně přes devadesát stupňů a to tomu
plastu určitě neudělá dobře. Jestli je dneska lepší fotovoltaika, nebo
termika těžko říct.  Při dnešních cenách bude asi o něco výhodnější
deskový kolektor.  Jde o to jak daleko budete táhnout trubky. Výhoda je,
že pro stejný tepelný výkon potřebujete cca třetinovou plochu panelů než
při fotovoltaice. Nevýhoda je, že to není bezúdržbové ale občas je to
třeba zkontrolovat. Většinou stačí jednou ročně. Zase to není náchylné
na poškození při bouřce a na obyčejných deskových panelech se nemá moc
co podělat. Pozor na termické vakuové trubicové kolektory. To je jiný
příběh. Ze začátku jsou sice o něco účinnější než deskové ale po pár
letech často začnou zlobit a dost často jsou na odpis.
Uteče vakuum, špatné předávání tepla a další vady jsou dost časté.
Jestli máte dost místa na střeše, tak bych asi uvažoval spíš o
fotovoltaice ale je to spíš individuální než aby se dalo jednoznačně
říct, co je lepší.
     Příprava teplé vody tepelným čerpadlem není ideální. TČ má nejlepší
účinnost při výstupních teplotách cca do 40 až 45°C a tím moc vodu
neohřejete.

S.P.