Re: OT: soláry a solární ohřev vody

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Neděle Červen 5 13:40:28 CEST 2022

Vláďa Anděl napsal(a):
> nespotřebuju) a taky na to připojit ledničku. Jenže se obávám, že
> stará baterka už může mít s proudem 80A problémy. Takže bych celý systém

měnič si z 12V vezme 100A/kW. Proč si nekoupit měnič který umí omeziit
proudy z/do baterky a vykrýt zbytek ze sítě? Ten žluto-černý (co je v EU
vykoupený), na který jsem odkazoval tady už několikrát právě toto umí,
ale je na 24 nebo 48V (umí zapnout i grid-tie, ale bez proudového trafa,
což je v česku možné jen pro virtuální baterku). Ostatní jedou "do
mrtě", resp. nenašel jsem jiný, který umí omezit vybíjecí proud z
baterky, ale už jsem se tak půl roku nedíval. Prostě já nevím, proč se
vyrábí desítky jiných typů ve stejné cenové relaci, když tento je téměř
univerzální.

Další je důležité slovíčko "together" v popisu režimů - u některých je,
u jiných není. Obávám se, že u těch, kde není, tak sprostě přepínají
zdroje a neumí pokrýt částečnou energii z více zdrojů, než úplnou z jednoho.

> modernizoval a posílil. Místo CIS panelu křemíkový cca 400W, baterku
> LiFePO4 24V 100 Ah a to už by mi utáhlo mojí běžnou spotřebu mimo
> velkých spotřebičů (vařič, pračka, myčka), na které by už měnič nestačil.

Pokud máte samostatné jističe, není problém nemotorové spotřebiče
přepínat mezi měničem a rozvodnou sítí, zatím jsem ale ještě úplně
nevymyslel, co s nulákem.

> Myslím si, že kombinace toho malého systému pro okamžitou spotřebu a
> většího pro dlouhodobou "akumulaci" vyjde podstatně levněji a malá
> baterie mi úplně stačí.

Před časem sem někdo posílal výpočet pro ekonomiku provozu jednotlivých
řešení. Pokud tabulku aktualizujete na nové podmínky, prosím o sdílení.
https://solarforum.cz/download/file.php?id=1793

> [...]
> Sice je dnes moderní ohřívat vodu v bojleru z FVE, ale myslím že
> kolektor pro ohřev vody vyjde levněji a tak uvažuju o klasickém
> řešení. Regulus má pro ohřev vody kolektor KPS1 za 10710 Kč (asi 13000
> s DPH) s výkonem 1481W. To by mělo stačit ne jen na ohřev bojleru, ale
> mohl bych s tím na jaře a na podzim přihřívat i topení. Mám podlahovku
> a i když teď už bylo venku dost teplo, v izolovaném baráku bylo pořád
> ještě zima a hlavně je tady pořád ještě studená podlaha. Myslím, že i
> tak malý výkon by tomu dokázal výrazně pomoct.

Spočítejte si, kolik vás vyjdou i okolní serepetičky, zatím to vždy
vychází, že napájet bojler z FV panelů je levnější.

> Máte někdo zkušenosti s panelem pro ohřev vody? Jestli stačí tahat to
> PEx hadicema, nebo jsou potřeba měděné trubky? Co se děje v trubkách,
> když se panel nechá přehřát, naplní se párou (v tomto stavu má 190
> stupňů) a pak se čerpadlo zapne?  Tlakové a teplotní rázy? V provozním
> stavu by měla být teplota vody do 60 st (bojler), případně do 35 st.
> (podlahovka).

Tohle by měla řešit otevřená expanzka u toho kolektoru. Pak nevadí, že
začne vřít.