Re: příjem NTP ESP8266/32

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Čtvrtek Červenec 28 02:05:01 CEST 2022

Dne 28.7.2022 v 0:13 Petr Labaj napsal(a):
> Co prosím znamená věta "ani s dedikovanou RTOS exekutivou bychom se se 4
> Mb na 10 us nedostali" ?
>
> Zaujalo mě to proto, že jsem kdysi byl taky velký fanda ARCnetu. A
> nadělali jsme spoustu instalací.
> Dokonce jsem na to psal driver do tehdy používaných systémů SCO Unix a
> UnixWare.
> Tak přemýšlím, jestli se to "4 Mb" toho nějak mělo týkat.
>
> ARCnet používal přenosovou rychlost 2.5 Mbit/s. Později vznikl ARCnet
> Plus na 20 Mbit/s, ale ten se bohužel nechytil.
>
> Jinak ale s tou jednoznačně definovatelnou odezvou to zase nebyla taková
> [...]

Dobrý večer,

máte pravdu, už si to těch letech blbě pamatuju :-). Po nahlédnutí do
historické projektové dokumentace (z roku 1992 :-O) jsem zjistil, že
jsme používali ARCNET s přenosovou rychlostí 2.5 Mb/s.

Pokud jde o zmíněnou větu, znamená jen tolik, že jsme si pro řízení v
reálném čase vyvinuli vlastní exekutivu (nešlo o klasický OS, protože
neměl rozhraní pro operátora - představte třeba si CP/M bez CCP),
aplikace se linkovaly s jádrem, drivery a knihovnami, které zajišťovaly
API pro řízení. Bylo to určené primárně pro 80x86. No a i přes velmi
malou režii jádra bychom nebyli na zmíněných procesorech schopni
dosáhnout odezvy do 10 us, notabene při zmíněné přenosové rychlosti.

Jednoznačně definovatelnou odezvu ARCNET má. Je to dáno jeho
deterministickým charakterem, takže pokud umíte použít jak vlastní
drivery pro karty, tak vlastní protokol, jste schopen zaručit maximální
dobu odezvy. To samozřejmě předpokládá, že maximální počet stanic v síti
je v projektu řídicího systému předem definován jako závazný parametr.

jf