Re: zdroj pro LEDku z kondenzátoru

Neděle Červenec 17 10:54:46 CEST 2022

Takhle se dřív dělaly LED žárovky, co přežily akorát tak záruku. I idyž
netvrdím, že se to dá udělat i dobře :-) Byl tam tuším že nějaký fóliový
kondenzátor napočítaný na proud ledek. Problém je proudový impulz při
zapnutí, ledky moc velké proudové špičky nesnesou. Takže v sérii s
přívodem byl omezovací odpor (desítky až stovky Ohmů) a paralelně k
ledkám elektrolyt, jednak aby to neblikalo, taky aby s tím předřadným
kondem vytvořil dělič, na kterém bude při počátečním impulzu menší
napětí, než na ledkách při provozu. A teď to celé muselo být malé, aby
se to do té žárovky vlezlo.

Takže některé žárovky odešly (asi většina) na to, že elektrolyt
vyschnul, zvětšil odpor a umožnil, aby ty proudové špičky šly přes
ledky. Pro párkrát to vydrží, ale v čipu se šíří dislokace a ledky
postupně odcházejí - někdy přes ně proud jde, ale postupně některé
přestávají svítit.

Vstupní kondenzátor byl dimenzovaný akorát tak na síťové napětí, ale
(vzhledem k rozměrům) už asi né na špičky v síti. Když se prorazil, vzal
s sebou všechno a ještě to vyhodilo jistič.

Někdy se časem rozstřelil ten omezovací odpor, neměl příslušnou impulzní
zatižitelnost. Pouze asi Číňan odzkoušel, že tenhle typ odporu to nějak
snáší :-)

Pokud tohle chcete dělat a máte na to místo, tak sériový kondenzátor
dejte typu X2 (odrušovací), ten je počítaný i na impulzní přepětí. Odpor
nejlépe drátový, jejich impulzní zatižitelnost je obrovská. Protože máte
LED pásek, kde u ledek jsou odpory, měl by vám stačit paralelně k ledkám
transil, ale klidně tam dejte i elektrolyt. Ale než tohle v dnešní době
dělat (a dělat na to tišťák), vzal bych jakýkoliv 12V napaječ a nemusel
bych řešit problémy se síťovým napětím na ledkách.

Anděl