Re: Gramofonový předzesilovač

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Středa Leden 26 18:46:14 CET 2022


Toto je metoda jak měřit vliv pomalosti zpětné vazby na tvar signálu. To 
takhle ale neměří všechny jevy způsobené přechodovými ději při průchodu 
nulou. Například ta repolarizace kondenzátorů (o které Federman ví) dělá 
pěknou paseku ve zvuku, kterou neodstraníte dokud nebudou kondy pracovat 
s předpětím - tedy zjednodušeně nesymetricky. Tohle se dá změřit jedně 
spektrákem s hodně velkým buferem pro FFT.

Pokud jste zažil efekt "hlasitosti není nikdy dost", kdy hlasitost cvičí 
se žaludkem a vy se bavíte bez křičení s druhým přes celý pokoj, tak to 
je zvuk o kterém mluvím. Dostupný ale jen ze starých CD.


Vláďa Anděl napsal(a):
> Audio není duchařina. Vše je měřitelné, jen musíte zvolit správnou 
> metodu. Transientní zkreslení (TID) se skutečně v harmonickém 
> zkreslení projeví naprosto minimálně a je tak možné, že zesilovač se 
> zkreslením 0,01% hraje hůř, než lampový. Možná se to dnes měří jinak, 
> ale byla taková metoda, jak ho změřit osciloskopem. Máte sinusový 
> signál třeba 20 KHz a k němu přidáte s podstatně větší amplitudou 
> obdélníky třeba 1 KHz. Vybudíte zesilovač aby se ještě nepřebuzoval a 
> díváte se, co se děje na těch hranách. TID se projevuje vnitřní 
> limitací a "vymazáním" toho vysokého kmitočtu těsně za hranou. Pokud 
> se v tom přechodu nulou třeba při sinusovém buzení nějaký schod ukáže 
> (nejvíc u nejvyšších kmitočtů), pak zpětná vazba ten rozdíl dotáhne 
> tak, že za tím vodorovným úsekem následuje strmý úsek a čára dál 
> navazuje na tu před tím schodem. Plocha schodu je naprosto minimální a 
> proto se jen velmi málo projeví na harmonickém zkreslení.  Ale ten 
> výpadek tam je, dochází k modulaci původního signálu, výšky jsou 
> nečisté. Hledal jsem zesilovač Sinclair, což byl jeden z takových 
> příkladů a našel jsem jen předělanou verzi, tak aby to hrálo :-)
> https://docplayer.cz/5003225-Sinclair-z-30-rev2014-projekt-ke-45-vyroci-kategorie-retro-1-uvod.html 
>
> Podobný případ byl Tranziwatt, jde byl "komplementární" konec 
> germanium + křemík s tím, že zpětná vazba všechno dotáhne. No 
> nedotáhne ... ale dnes už se ví jak na to a moderní zesilovače hrajou 
> opravdu dobře, protože se ví, co se má hlídat. Dobrých OZ určených pro 
> audio bych se taky nebál.
>
> Anděl
>
> Dne 26.1.2022 v 10:45 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>
>> Nejde mnohdy ani o měřitelné zkreslení, ale o to co ani neslyšíte a 
>> přesto to olivňuje pocit ze zvuku (i potichu "to řve",...). Obecně - 
>> studiové věci mají horší sinusové parametry a šum, než hi-end, ale 
>> zvuk mají lepší. Potom ale nastává druhý problém, že máte pocit, že 
>> to pořád hraje potichu, protože pořád dobře slyšíte i všechno kolem, 
>> takže u komerčních "repráčků" to je nežádoucí efekt že neslyšíte že 
>> hrají hlasitě.
>>
>> Nakonec na ten nesymetrický tranzistorový zesilovač můžete postavit 
>> flašku od piva a bude taky sexy s falškou.



Další informace o konferenci Hw-list