Re: Gramofonový předzesilovač

Středa Leden 26 15:11:06 CET 2022

Audio není duchařina. Vše je měřitelné, jen musíte zvolit správnou
metodu. Transientní zkreslení (TID) se skutečně v harmonickém zkreslení
projeví naprosto minimálně a je tak možné, že zesilovač se zkreslením
0,01% hraje hůř, než lampový. Možná se to dnes měří jinak, ale byla
taková metoda, jak ho změřit osciloskopem. Máte sinusový signál třeba 20
KHz a k němu přidáte s podstatně větší amplitudou obdélníky třeba 1 KHz.
Vybudíte zesilovač aby se ještě nepřebuzoval a díváte se, co se děje na
těch hranách. TID se projevuje vnitřní limitací a "vymazáním" toho
vysokého kmitočtu těsně za hranou. Pokud se v tom přechodu nulou třeba
při sinusovém buzení nějaký schod ukáže (nejvíc u nejvyšších kmitočtů),
pak zpětná vazba ten rozdíl dotáhne tak, že za tím vodorovným úsekem
následuje strmý úsek a čára dál navazuje na tu před tím schodem. Plocha
schodu je naprosto minimální a proto se jen velmi málo projeví na
harmonickém zkreslení.  Ale ten výpadek tam je, dochází k modulaci
původního signálu, výšky jsou nečisté. Hledal jsem zesilovač Sinclair,
což byl jeden z takových příkladů a našel jsem jen předělanou verzi, tak
aby to hrálo :-)
https://docplayer.cz/5003225-Sinclair-z-30-rev2014-projekt-ke-45-vyroci-kategorie-retro-1-uvod.html
Podobný případ byl Tranziwatt, jde byl "komplementární" konec germanium
+ křemík s tím, že zpětná vazba všechno dotáhne. No nedotáhne ... ale
dnes už se ví jak na to a moderní zesilovače hrajou opravdu dobře,
protože se ví, co se má hlídat. Dobrých OZ určených pro audio bych se
taky nebál.

Anděl