Re: Gramofonový předzesilovač

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Středa Leden 26 10:45:44 CET 2022

Taky pozor na změnu polarity kondů, ale tohle Federman ví, tak snad to u
tohoto zapojení dodržel (má tam i zdroj -25V tak nevím jestli tam někde
má v signálu "nulu", dál jsem to nezkoumal). Jen kdyby jste si sami něco
hledali, tak to co má symetrické napájení, tomu se vyhněte obloukem.
Elektronkový zvuk nedělá jen sudé zkreslení při přebuzení, taky
přechodové děje okolo nuly, na což mají vliv ty kondy. Takže i
tranzistorový je v pohodě, když dodržíte tyhle věci, jen to není "sexy"
s flaškama. OZ raději moc v audiu nepoužívat, to už je lepší 101NU70.
Jinak ty 2SK170 co tam má jsou docela dobré. Docela dobré taky byly
MDA2054, ten první tranzistor v tom má velkou bázi a není to citlivý fet.

Nejde mnohdy ani o měřitelné zkreslení, ale o to co ani neslyšíte a
přesto to olivňuje pocit ze zvuku (i potichu "to řve",...). Obecně -
studiové věci mají horší sinusové parametry a šum, než hi-end, ale zvuk
mají lepší. Potom ale nastává druhý problém, že máte pocit, že to pořád
hraje potichu, protože pořád dobře slyšíte i všechno kolem, takže u
komerčních "repráčků" to je nežádoucí efekt že neslyšíte že hrají hlasitě.

Nakonec na ten nesymetrický tranzistorový zesilovač můžete postavit
flašku od piva a bude taky sexy s falškou.