Re: Gramofonový předzesilovač

Středa Leden 26 00:51:54 CET 2022

Asi tak. Byly doby, kdy elektronky byly nejlepší. Tranzistorové výkonové
zesilovače trpěly na zkreslení, které vzniká při průchodu nulou. Dokud
se nepřišlo na to, jak jednoduše TID změřit (na harmonickém zkreslení se
projeví minimálně a při tom je slyšet), tranzistory ztrácely dobrou
pověst. Vtipné bylo, že muzikanti to zkreslení slyšeli a technici s méně
vycvičeným sluchem věřili spíš tomu svému měření. První OZ typu 741, 748
byly dobré pro regulaci, ale určitě né na audio. První výkonové
integrované zesilovače (MDA2020) měly překvapivě velké zkreslení na
nízkých kmitočtech, protože chip během periody stíhal měnit teplotu a
ujížděl mu offset.

Dnes je situace taková, že se jednak ví, jak TID potlačit, máme OZ pro
audio (nízkošumové, rychlé a s nízkým zkreslením) a z hlediska parametrů
je lepší použít kvalitní integrovaný zesilovač, než něco tvořit z
tranzistorů,  nebo dokonce z elektronek.

Anděl