[OT] automat/manual, was: [OT] Roztlacanie/tahanie modernych aut

as5s as5sgm na gmail.com
Sobota Leden 22 23:02:28 CET 2022


netusim ci ste uz videli toto.

https://www.youtube.com/watch?v=pxY5MkSGaw8&ab_channel=AIDRIVR

v podstate hlavny vyvoj ide tym smerom ze kamera bude realtime 
vyhodnocovat kde moze ist a kde nie.

tesla ma niekolko videi na tuto temu. inak su asi najdalej zo vsetkych 
vyrobcov aut.

uplne samojazdiace auto je momentalne scifi ale aj keby pokrili len 50% 
(dialnice, hlavne cesty, atd..) tak je to velky uspech.

Miro


On 22. 1. 2022 22:47, ok2mtm wrote:
> Tak se bavím, nad tím, kdo co vymýšlí, ale zatím jsem nezachytil pár
> drobností:
> 1. kouknul jsem dnes ven a všude bílo, necelých 10cm nového sněhu - tuší
> někdo, co nějaké "automatické" auto s tímto vyvede? Tak nějak mám problém
> najít kde přesně je pod sněhem silnice, natož tak vidět bílé čáry. Systém,
> že mě automatické auto odveze jenom za hezkého počasí, to asi není ideální.
> 2. jakákoliv změna silnice - třeba nový sjezd na parkoviště - jak rychle se
> projeví v mapě? Teda pokud bychom šli na systém se super podrobnou mapou.
> Takže stejně budu muset zajet na parkoviště ručně, tedy umět řídit.
> 3. a co cesta mimo silnici - třeba taková polní cesta? Ono nemusí jít o
> osobní auto, ale třeba o hasiče nebo elektrikáře jedoucí opravit vedení. Ti
> pojedou na autopilota také?
>
> Mohu to porovnávat se železnicí, a tam je velmi složité udělat "jenom"
> funkční zabezpečení, aby to jelo bezpečně po kolejích a nesrazilo se. A díky
> tomu, že "vlaků" je oproti autům velmi málo, tak je to i extrémně drahé.
> Tudy cesta nevede, možná tak na dálnicích, ale rozhodně ne na běžných
> silnicích, jejich rozsah je obrovský a náklady na nějaké "doznačení" pro
> automatický provoz, a na udržení ve funkci, by byly extrémní. Vždyť nejsme
> ani schopní opravit díry v asfaltu, vyměnit všechny staré zrezlé značky a
> okolo těch nových osekávat křoví, ve kterém jsou zarostlé.
>
> Tomáš OK2MTM
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of J. Polívka
> Sent: Saturday, January 22, 2022 5:45 AM
> To: hw-list na list.hw.cz
> Subject: Re: [OT] automat/manual, was: [OT] Roztlacanie/tahanie modernych
> aut
>
> Tak tohle je hodně hezké.
> Líbí se mi druhý odstavec. Když jsem byl v USA tak třeba u mýtné brány bylo
> policejní auto se zapnutým majákem a vždy měl někdo zapnutý antiradar, který
> je u nás zakázaný a prostě někdo zpomalil.
> Nebyly takové ty hromadné dopravní nehody.
> Dobře věděli co dělají i když i tam to měli také zakázané ale stát od státu.
> Jen jste vetšinou vůbec nevěděli že přejíždíte z jednoho státu do druhého.
> Hezký den, Jin.
> ----------------------------------------------------------------------------
> ----------------------------------
> Dne 22.01.2022 v 2:14 Petr Labaj napsal(a):
>> Kdysi dávno jsem byl taky zastáncem té "železniční "cesty vývoje.
>> Dneska už si ale namyslím, že by to byl hlavní směr vývoje.
>> ("železniční" cesta - vybuduju něco jako "koleje", po čem budou jezdit
>> auta, která nebudou muset mít žádnou extra inteligenci)
>>
>> Ta "železniční" cesta je příliš náročná na to, že vždy bude mít jen
>> omezený rozsah.
>> Je to jako se skutečnou železnicí - ta taky jezdí jen nějaké hlavní
>> trasy, ale automobilová doprava je naprosto nezbytná na obsluhu
>> minimálně té poslední míle (v praxi ještě mnohem víc).
>> Takže i kdyby se na všechny hlavní trasy nadělaly nějaké majáky, podle
>> kterých auta pojedou, stejně bude třeba řešit zbytek cest.
>> A to třeba nejen u nás. Možná že v nejrozvinutějších oblastech světa
>> ano, ale nejsou jenom ty. Jsou i periferie.
>> Po zavedení automatizace se začnou ztrácet řidičské návyky, takže pak
>> po sjetí z nějaké automatické dálnice stejně musí nastoupit AI.
>>
>> Kdybych si mohl tipnou, tak svět půjde dál rozvojem AI, možná ale s
>> asistencí.
>> Tedy instalací například nějakých inteligentních značek. A nakonec
>> možná i těch majáků, který by se instalovaly například při podobných
>> problematických situacích, jako zde byly zmíněné. Objížďka, přejetí do
>> protisměru, překážka na trati atd.
>> A taky cestou spolupráce aut navzájem. Auto vepředu má informaci o
>> nebezpečné situaci dřív než moje auto. Pokud auto v poruše odstavím na
>> krajnici, může to předem reportovat projíždějícím autům. Pokud to moje
>> zahájí nouzové brždění, může to dát vědět autům za mnou atd.
>>
>> Navíc nějaká případná "železniční" infrastruktura, která by vodila
>> hloupá auta, by byla dost zranitelná.
>> Nejsou mezi námi jen lidé, kteří pro ostatní chtějí jen to nejlepší. A
>> sabotáž nějakých majáků, které pak v hustém provozu zajistí, že
>> řetězově spadne 50 aut z mostu do řeky - to by bylo spektakulární
>> video. Kvůli kterému stojí zato vydat nějaké úsilí na provedení té
>> sabotáže.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 21.1.2022 v 16:58 Jan Waclawek napsal(a):
>>> Ak trvalo 20 rokov preslapat tu slepu cestu, bude trvat tiez najmenej
>>> 20 rokov preslapavat tu spravnu (ja viem ze to nie je dobre
>>> porovnanie ale ziadne ine nemam). No a uz teraz sa mi zda, ze cakam
> prilis dlho.
>>> wek
>>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list