RE: OT Čím vrtat do smaltovaného plechu

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Leden 16 11:40:20 CET 2022

Ty jsou povlakované nitridem titanu. A jak tu už bylo řečeno, jakmile není "pod tím" kvalitní materiál, je to jen pozlátko. Povlak (TiN, TiAlN a další, je to celá věda) má význam u kvalitních vrtáků, tam prodlouží životnost, ale jen do prvního nabroušení. U hodně drahých vrtáků, řádu 10^3 Kč, se ten povlak dá po broušení obnovit, ale běžně se to neřeší a malé průměry se po otupení vyhazují rovnou.

Teď mě napadá, že u těch stupňovitých vrtáků by mohl snížit tření v díře a díky vlastní tvrdosti zmenšit oděr hotové díry, takže nějaký význam to mít asi bude.

Aleš Procháska