nejezdici vlaky
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Úterý Leden 11 20:26:13 CET 2022
Stejně je ale neskutečné, když jsou tam celkem jasné podmínky, jak má co
fungovat, okolo všeho spousta kontrol a nakonec to udělají tak, že i
každému konstruktérovi u Boeingu muselo být jasné, že to je prasečina a
že z toho může být velký průšvih. Já jsem někdy před 25 lety dělal něco
pro ultralajty a tam to byla v té době přehlídka lidové tvořivosti,
protože to nepodléhalo certifikaci. Třeba je to už dneska taky jinak.
Anděl
Dne 11.1.2022 v 19:15 Petr Labaj napsal(a):
> Jestli můžu drobné doplnění.
> Požadavek na řízení letadla je takový, aby funkce mezi výchylkou
> ovládacím prvkem (zde beranama) a chováním letadla byla monotónní.
> A stejně tak mezi potřebnou silou (je-li u daného letadla potřebná) a
> chováním letadla.
> No a u toho MAXe docházelo k tomu, že na samé hranici letové obálky
> při vysokém úhlu náběhu byla reakce na výchylku (přitažení) beranů
> nelineární.
> Ale platí to až na té hranici letové obálky, kam by se dobrý pilot
> prakticky neměl vůbec dostat.
> No a tak to spravili tím MCASem, které měl zabránit neschopným pilotům
> v přetažení letadla.
>
> Na tom MCASu celkem nic špatného není. Nakonec všechna nová letadla se
> řídí fly-by-wire, takže celé řízení je "jeden velký MCAS".
> Akorát praktickou realizaci u toho Boeingu udělali fakt kokotně.
>
> Ten MCAS má několik podmínek, které musí byt splněny, aby vůbec začal
> kecat do řízení.
> Mezi ty podmínky patří nevytažené klapky a vypnutý autopilot.
> Takže kdyby posádka zapnula v té chvíli autopilota, tak by se MCAS
> deaktivoval a letadlo by se pravděpodobně srovnalo samo.
> Stejně tak kdyby vytáhli klapky. Proto taky k problému v obou
> případech došlo až trochu výš, nikoli hned u země, kdy ještě měli
> klapky venku.
> To ale oni nevěděli, protože Boeing mlžil.
>
> Že měli vypnout napájení motorů pro ovládání stabilizátoru a jeho
> srovnání ručně je jasné. Nakonec tohle se jako nouzový postup učí už
> mnoho let, protože k zbláznění stabilizátoru může dojít i z jiných
> příčin než je pobláznění MCASu.
> Co ale nevím a nikde jsem to jednoznačně nečetl je, jestli
> stabilizátor v té chvíli reagoval na ruční nastavení trimu ovladačem
> na beranech. Tedy ne točením klikou manuálně při vypnuté elektrice,
> ale vydáním povelu k přestavení stabilizátoru přepínačem při zapnuté
> elektrice.
>
> PL
>
> **********************
>
>
> Dne 11.1.2022 v 7:03 Petr Simek napsal(a):
>> On Mon, 10 Jan 2022, Petr Labaj wrote:
>>
>>> Přeškolení je třeba kvůli změnách v řízení, ne kvůli
>>> klíčovému/neklíčovému
>>> subsystému (který měl být pro obsluhu "neviditelný", jak tvrdil
>>> Boeing).
>>> Že je něco klíčové znamená testy a zkoušky, ne přeškolení pilotů.
>>
>> Tam slo o to ze tam dali lepsi a vetsi motory. A protoze se nevesly
>> pod kridlo, dali je na konzole trochu pred kridlo a vys aby splnili
>> limity
>> jak vysoko nad zemi ty motory musi byt. Jenze to zmenilo aerodynamiku
>> a pri startu pri naklonu cumakem nahoru se stavalo ze to letadlo zvedalo
>> cumak porad vys samo od sebe. A kdyz si toho pilot nevsiml, tak mohlo
>> dojit k pretazeni.
>>
>> A protoze pri startu ma pilot spoustu jinych starosti snadno mohl tenhle
>> problem prehlednout pokud by na to posadka nebyla skolena. Proto to
>> zkouseli vyresit MCAS systemem a piloty na to nijak neskolili. To byl
>> totiz pozadavek aerolinek ktere si ten typ nechali vyvinout - ze se
>> nebudou muset preskolovat posadky.
>>
>>
>>> Ti Afričané při druhém incidentu dělali akce stylem pokus-omyl.
>>> Mám pocit, že snad dokonce ty jističe shodili, ale pak je zase
>>> nahodili zpátky.
>>> A pokud mám ručně štelovat stabilizátor (což je pořádná plocha), tak
>>> asi
>>> není příliš vhodné mít motory na plný kotel.
>>
>> Ono se to stalo po startu kdy jsou motory na plny kotel. Ti africane
>> to nestihli vyresit protoze meli malou vysku. Byly i incidenty kdy
>> to letadlo najednou samo od sebe letelo do zeme, ale staly se v normalni
>> letove vysce a posadky to stihly vyresit.
>>
>>
>>> PL
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list