nejezdici vlaky

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Leden 11 19:15:33 CET 2022

Jestli můžu drobné doplnění.
Požadavek na řízení letadla je takový, aby funkce mezi výchylkou
ovládacím prvkem (zde beranama) a chováním letadla byla monotónní.
A stejně tak mezi potřebnou silou (je-li u daného letadla potřebná) a
chováním letadla.
No a u toho MAXe docházelo k tomu, že na samé hranici letové obálky při
vysokém úhlu náběhu byla reakce na výchylku (přitažení) beranů nelineární.
Ale platí to až na té hranici letové obálky, kam by se dobrý pilot
prakticky neměl vůbec dostat.
No a tak to spravili tím MCASem, které měl zabránit neschopným pilotům v
přetažení letadla.

Na tom MCASu celkem nic špatného není. Nakonec všechna nová letadla se
řídí fly-by-wire, takže celé řízení je "jeden velký MCAS".
Akorát praktickou realizaci u toho Boeingu udělali fakt kokotně.

Ten MCAS má několik podmínek, které musí byt splněny, aby vůbec začal
kecat do řízení.
Mezi ty podmínky patří nevytažené klapky a vypnutý autopilot.
Takže kdyby posádka zapnula v té chvíli autopilota, tak by se MCAS
deaktivoval a letadlo by se pravděpodobně srovnalo samo.
Stejně tak kdyby vytáhli klapky. Proto taky k problému v obou případech
došlo až trochu výš, nikoli hned u země, kdy ještě měli klapky venku.
To ale oni nevěděli, protože Boeing mlžil.

Že měli vypnout napájení motorů pro ovládání stabilizátoru a jeho
srovnání ručně je jasné. Nakonec tohle se jako nouzový postup učí už
mnoho let, protože k zbláznění stabilizátoru může dojít i z jiných
příčin než je pobláznění MCASu.
Co ale nevím a nikde jsem to jednoznačně nečetl je, jestli stabilizátor
v té chvíli reagoval na ruční nastavení trimu ovladačem na beranech.
Tedy ne točením klikou manuálně při vypnuté elektrice, ale vydáním
povelu k přestavení stabilizátoru přepínačem při zapnuté elektrice.

PL