Re: FVE - základní poznatky

Martin Záruba swz na volny.cz
Neděle Leden 9 14:34:16 CET 2022

Ale co tato úvaha: Vím, ale že zdaleka není pro každého.

Ročně najedu cca 20 000 km, z toho cca 15 000 km v létě. Pokud na 1km
potřebuji cca 0,2 kWh, je to 3 000 kWh. Denní spotřebu v období, kdy se
už netopí (mám tepelné čerpadlo) mám cca 10kWh. Takže za půl roku, kdy
má FVE nějaký rozumný výkon, spotřebuji 180x10= 1 800 kWh. Dohromady s
tím elektromobilem je to 4 800 kWh. To odhadem dá za půl roku FVE, která
má cca 6kWp. Panely tedy budou stát cca 6/0,4x4400=66 000 Kč.

Pokud bude mít elektromobil dojezd 200km (pro mě bohatě), musí mít aku
40 kWh. Na těch 3 000 kWh, které elektromobil za rok spotřebuje, proto
musí jeho aku udělat 3 000/40=75 plných cyklů. Pokud by vydržel 2000
cyklů, je to 2000/75=26,6 let (mnohem víc, než mě zajímá i než je
životnost zbytku auta). Takže i dvojnásobek plných cyklů je přijatelný.

FVE dá za den cca 30kWh, z toho 5kWh spotřebuji přes den, 25 kWh musí
pojmout akumulátor. A přes noc těch 5kWh zase dodat. Za den tedy udělá
akumulátor 5/40=0,125 cyklu. Za půl roku je to 180x0,125=22,5 plných cyklů.

Protože pro provoz auta se z jeho 2000 cyklů využije sotva polovina,
zbytek vydrží na 1000/22,5=44 let. Takže mnohem víc, než je třeba.

Otázka tedy je: Lze rozumně využít aku elektromobilu jako baterii FVE
pro překlenutí spotřeby přes noc? Pak je totiž FVE za docela málo peněz
a půl roku je to ostrovní.

Žádná dotace.

Je zde něco špatně?

Martin Záruba