[OT] Otazka z IT: k cemu kdysi slouzilo TURBO?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Leden 5 20:40:30 CET 2022

Myslím, že tak úplně to nebylo.
Resp. na PC XT často ano, ale na PC AT už ne. A XT se u nás moc
nepoužívala. Když přišla možnost snadnějšího nákupu, tak už XT bylo out.
To turbo prostě zapínalo rychlejší a pomalejší režim. Ale na PC AT i ten
pomalejší byl o kus rychlejší než 8088 na 4.77Mhz.
Moje první PC např. přepínalo 8/12 MHz.

Tehdy byl velmi populární benchmark Landmark. Ten naměřil na PC AT 12
MHz s běžným 1 wait-stavem opravdu cca 12 MHz, s rychlejšími pamětmi bez
z wait-stavu pak pěkných 16 MHz.
Tak prodejci často prezentovali rychlost svých strojů nikoli ve
fyzických MHz, ale v Landmark MHz.
A tak ze začátku nastavovali při prodeji na displej ve stavu turbo tu
Landmark-rychlost.
Později už tam pak nacvakali často nějaké úplné hausnumero.

Jinak se často prodávaly stroje s přetaktovaným procesorem, zejména 286.
Já jsem měl několik strojů s procesorem i80286-10, oficiálně prodaných a
provozovaných na 12 MHz.

PL